Cholesterol - fantazíjna choroba (2. časť)

Nikdy nebolo preukázané, že zníženie (alebo nízka) hladina cholesterolu sama o sebe znižuje riziko úmrtia a srdcových chorôb. Cholesterol je falošná stopa.

V minulom článku sme si povedali základy o cholesterole, rozdelili jednotlivé zložky cholesterolu a povedali sme si, ako znížiť hladiny ˮzléhoˮ LDL a zároveň zvýšiť hladiny ˮdobréhoˮ HDL cholesterolu. No objasnili sme si predovšetkým aj to, že celková hladina cholesterolu nie je dostatočným indikátorom ochorenia srdca alebo nejako obzvlášť nebezpečná a čo je skutočne podstatným, smerodajným údajom pre toto riziko.

Dnes by sme sa pozreli na skutočnú podstatu cholesterolu, nato čo je reálnou príčinou srdcových ochorení, na lieky na znižovanie cholesterolu a na záver by sme nazreli na niekoľko zaujímavých štúdií o cholesterole.

Význam cholesterolu

Zrejme ste sa už niekedy sami seba pýtali na negatívne dôsledky vysokého cholesterolu. No napadlo vás už niekedy aj to, že cholesterol má svoje opodstatnenie a že plní množstvo dôležitých úloh vo fungovaní nášho organizmu? Pokojne by sme mohli povedať, že cholesterol je pre ľudské telo ako chlorofyl pre rastliny, čo dokladujú tieto jeho vlastnosti a funkcie:

- cholesterol sa nachádza v každej bunke, kde pomáha tvoriť membránu bunky - mozgové bunky potrebujú cholesterol pre vytváranie spojov (synapsií) s inými mozgovými bunkami a cholesterol má významný vplyv na neurologické funkcie - metabolizuje všetky vitamíny nerozpustné v tukoch (vitamíny A, D, E, K) - cholesterol je prekurzorom pre všetky steroidné hormóny (estrogén, kortizol, testosterón, ...) - cholesterol pomáha uzdravovať sa vášmu telu a opraviť, čo je poškodené - má vplyv na produkciu serotonínu (neurotransmiter), ktorý je zodpovedný za náladu - cholesterol je potrebný na výrobu extrémne dôležitého vitamínu D, ktorý sa tvorí najmä v koži s pôsobením slnečného žiarenia

Šialenstvo znižovania cholesterolu

Hladina cholesterolu by podľa expertov mala byť nízka tak, ako je len možné. Ak tomu tak nie je, tak na scénu nastupujú lieky.

Štúdie ukázali, že ľudia s nedostatočnou hladinou cholesterolu majú väčší predpoklad na vznik depresií a samovražedných sklonov.

Statíny a cholesterol

Je na poľutovanie, koľko veľa ľudí sa prikloní k názoru, že užívanie liekov je jediná (a správna) cesta k optimalizovaniu hladiny cholesterolu a to aj napriek tomu, že viac ako 900 štúdií poukazuje na ich nebezpečné vedľajšie účinky. Ak však mate obavy o svoj vysoký cholesterol, tak znižovať ho liekmi by mala byť až vaša posledná možnosť.

Dr. Mercola vyhlásil, že medzi 20 000 pacientmi, ktorí prišli do jeho ordinácie bolo 4­ - 5 takých, ktorí skutočne potrebovali tieto lieky. Bolo preukázané, že lieky na znižovanie cholesterolu poškodzujú nervy, zhoršujú pamäť, spôsobujú bolesť vo svaloch, problémy so šľachami, impotenciu, chronickú únavu, zníženú imunitu... .

Jedným z dôvodov, pre ktorý majú tieto lieky vedľajšie účinky je, že inhibujú (zabraňujú, utlmujú) enzým, ktorý je zásadný pri výrobe cholesterolu v pečeni. Avšak rovnaký enzým sa používa pri výrobe extrémne dôležitej makroživiny­ koenzým Q10, ktorý je priam kritický pre zdravé fungovanie mitochondrií, obranu našich buniek pred voľnými radikálmi a získavanie potravy z jedla pre naše bunky.

A preto je priam ironické zistenie, že koenzým Q10 zohráva dôležitú úlohu pri správnom fungovaní kardiovaskulárneho systému a že pacienti s infarktom majú práve nízku hladinu koenzýmu Q10.

Sú lieky na cholesterol vôbec efektívne?

Rybí olej Omega-3 HP s koenzýmom Q10 orangeÁno sú. Pretože znížia hladinu celkového cholesterolu. To urobia, máte pravdu. Spokojní? Ja by som nebol. Prečo?

Lebo celková hladina cholesterolu nám napovie tak akurát nič. Pretože ako už z predchádzajúceho článku vieme, cholesterol sa skladá z viacerých zložiek a lieky sú zamerané len na zníženie celkového čísla.

Smerodajným údajom preto nech pre vás je: - pomer medzi HDL a celkovým cholesterolom (pričom percento HDL malo byť nad 24% z celkového množstva cholesterolu) - pomer medzi triglyceridmi a HDL (pričom v tomto prípade by pomer k HDL nemal presiahnuť 2%)

A pamätajte, že každá vaša bunka potrebuje cholesterol aby ˮprekvitalaˮ, vrátane tých vo vašom mozgu. Jedna veľká Holandská štúdia preukázala, že ľudia s chronicky nízkou hladinou cholesterolu vykazovali oveľa väčšie príznaky depresie ako ľudia s jej vysokou hladinou. Je to pravdepodobne kvôli tomu, že cholesterol má vplyv na produkciu serotonínu (neurotransmiter), ktorý je zodpovedný za vašu náladu.

Ďalšia metaanalýza z viac než 41 000 záznamov poukazuje na vzťah medzi užívaním liekov na zníženie cholesterolu a väčšou pravdepodobnosťou rakoviny.

75% ľudí majúcich infarkt, mali normálnu hladinu cholesterolu.

Cholesterol a zápal

Zápal, to populárne slovo z medicíny, ktoré je oprávnene spájané s počiatkom množstva rôznych zdravotných komplikácií. Nazrime naň spolu teda bližšie v súvislosti s našim cholesterolom.

Čo sa stane, keď si porežete ruku? Počas zlomku sekundy poškodené tkanivá zahája proces zvaný zápal. Zápal umožní liečiť ranu a spustí rad na seba nadväzných reakcií (stiahnu sa cievy kvôli vykrvácaniu; krv sa zhusťuje, aby sa mohla zrážať; bunky sa znásobujú na opravu škôd; kvôli baktériám a infekciám z vonkajšieho prostredia sa štartuje imunitný systém, atď. ...).

Dnes už však vieme, že podobné reakcie nastávajú aj v našom tele nielen na povrchu. Ak sú totiž tepny poškodené, prebiehajú podobné rekcia ako sme popísali vyššie (pozn. ˮjazvaˮ na tepne je známa ako plak).

Zápal je v mnohých ohľadoch dobrá vec a je len prirodzenou reakciou tela na neprirodzené situácie (poranenie, ohrozenie tela, vírus v tele...), ktoré pomáha liečiť.

V predchádzajúcom článku o cholesterole sme si povedali, ako sa rozdeľuje cholesterol. Z týchto spomínaných zložiek je jedna nežiadúca a to ˮmalé hustéˮ LDL, ktoré ako už vieme, veľmi často uviaznú (kedže sú malé) v priestoroch medzi bunkami, ktoré tvoria výstielku artérií. A keďže sú vystavované kyslíku, stane sa to, že skôr či neskôr zoxidujú a táto oxidácia spôsobí poranenie a zápal v cievnej stene.

Lieky na znižovanie cholesterolu neznížia len ˮnežiadúcuˮ zložku (malé husté LDL), ale celý cholesterol. Ak sa chcete zamerať na ˮnežiadúcuˮ zložku (malé husté LDL), tak dokážete to elegantne cez vašu každodennú stravu.

A viete, čo sa v skutočnosti stane v dôsledku reakcie na zápalovú reakciu? Telo používa cholesterol ako ˮnáplasťˮ na rôzne lézie (poranenia, poruchy) na artérií. Cholesterol je poslaný do miest liečiť zápal. Keď je zápal v poriadku, ˮnáplasťˮ zmizne. Bohužial vo väčšine prípadov zápal pokračuje a čoraz viac cholesterolu je posielaného na miesta, kde sa začne hromadiť a tak v konečnom dôsledku zaberá viac miesta v tepne. Zúženie tepien a zhusťovanie krvi nás predurčuje k vysokému tlaku a srdcovému infarktu, no ˮpo celú tu dobu sa cholesterol len snažil pomôcť.ˮ

Ako na vysoký cholesterol?

Áno cukry, rafinované sacharidy sú skutočnou príčinou zápalu a sú najvyššie na zozname páchateľov. A hladina LDL priamo stúpa nie s množstvom nasýtených tukov, ale s rastúcou mierou zápalu, ktorá vzniká s konzumáciou sacharidov a trans tukov.

Praktický tip: fantastickým prostriedkom na úpravu cholesterolu sú zdravé tuky a to najmä rybie oleje, kokosové oleje, lecitín, chia semienka, ľanový a konopný olej, ale samozrejme aj olivový olej, či ľanové semienka.

Cholesterol príde, keď treba vymeniť poškodené bunky. Majte na pamäti, že žiadna bunka sa nemôže tvoriť bez cholesterolu. Takže ak máte veľa poškodených buniek, tak vaša pečeň uvoľní do krvi viac cholesterolu. Jedná sa o úmyselný proces. Veci sa nedejú len tak a znižovať zvýšenú hladinu cholesterolu liekmi nebude asi ten najlepší nápad. Preto cholesterol používajte ako vodítko a nie ako diagnózu.

Zopár štúdií o cholesterole na záver

Framingham hearth study, ktorá je najdlhšia a snáď najvýznamnejšia štúdia na ochorenia srdca, ukázala, že príjem cholesterolu v potrave, nemá žiadnu koreláciu s ochorením srdca. Japanese Lipid Intervention Trial s viac ako 47 000 účastníkov rozdelených do skupín. V skratke: v skupine s najnižšou hladinou cholesterolu bola spozorovaná najvyššia úmrtnosť, v skupine s najvyššou hladinou najnižšia.

Tento článok neobsahuje extrémne podrobnosti na túto tému, preto ak máte zdravotné problémy a chcete urobiť zmenu (ako je to popísané vyššie), určite sa poraďte so svojim lekárom alebo odborníkom na túto tému.

Nezabudnite, že potešiť ma vedia aj vaše komentáre a postrehy. Majte sa krásne a šírte poznanie do sveta! ;-)

Autor článku: Šimon Spišak

Zdroje: http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2005/05/28/cholesterol­heart.aspx http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2014/07/27/saturated­fat­cholesterol.aspx http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2010/08/10/making­sense­of­your­cholesterol-numbers.aspx http://www.primalbody­primalmind.com/the­cholesterol­myth/ http://www.marksdailyapple.com/cholesterol/#axzz3VHsLwofL http://chriskresser.com/cholesterol­doesnt­cause­heart­disease

Napíšte svoj komentár
Verejná anketa

Čo nám najviac škodí?

Posledné Články

  • 7 účinkov koreňa rastliny Maca

    Maca - známa aj ako "brazílsky ženšen" je pre mnohých potravinou 21. storočia.

    Čítať ďalej

  • Serapeptáza - Prírodný superenzým na zápaly a bolesti

    Serapeptáza je enzým produkovaný priateľskou baktériou z rodu Serratia, ktorá žije vo vnútornostiach Priadky morušovej.

    Čítať ďalej

  • Zbavte sa plesni a kvasiniek s oregánovým olejom

    Máte problémy s plesňami a kvasinkami? Hľadáte prírodnú alternatívu konvenčnej liečby antibiotikami?

    Čítať ďalej

  • Vitamín D a jeho šokujúci nedostatok

    Vitamín D zohráva v ľudskom tele významnú funkciu, ktorá presahuje úlohu vitamínu.

    Vo väčšine buniek ľudského tela sa totiž nachádzajú receptory, ktoré slúžia na príjem signálu od vitamínu D. Inými slovami, vitamín D účinkuje tak trocha ako kľúč v zapaľovaní auta - auto nepôjde, pokiaľ neotočíte kľúčom a nenaštartujete motor.

    A aj preto je jeho nedostatok pre náš organizmus priam ničivý. Okrem starých známych problémov s imunitou, s depresiami, či osteoporózou, súvisí jeho nedostatočný prísun aj s výskytom mnohých závažných ochorení, akými sú rakovina, cukrovka, infarkty myokardu a iné.

    Kam nechodí slnko, tam chodí lekár.

    No poďme pekne poporiadku.

    Trocha nevyhnutnej teórie o vitamíne D

    Vitamín D patrí medzi vitamíny rozpustné v tukoch. No ako sme už spomenuli hneď v úvode, nie je len vitamínom v pravom slova zmysle. V súčasnosti sa považuje už aj za regulačný steroidný hormón.

    Vo väčšine buniek ľudského tela sa totiž nachádzajú receptory, ktoré slúžia na príjem signálu od vitamínu D. Najnovší výskum v oblasti molekulárnej biológie objavil, že ľudské telo obsahuje 30 000 génov. A vitamín D ovplyvňuje 2000 z nich.

    Najdôležitejšie formy vitamínu D sú:

    • vitamín D2 (ergokalciferol) – netvorí sa v ľudskom organizme a má rastlinný pôvod
    • vitamín D3 (cholekalciferol) – vzniká v koži účinkom UV žiarenia a jeho ďalším zdrojom sú potraviny živočíšneho pôvodu (najmä ryby, rybí olej a vajcia). Na základe laboratórnych výsledkov z krvi tvorí vitamín D3 až vyše 90% z celkového množstva vitamínu D.

    Účinky vitamínu D a jeho vplyv na zdravie

    Azda najznámejší je vplyv ˮdéčkaˮ na rednutie kostí, pretože jeho dostatočný príjem je nevyhnutný pre vstrebateľnosť a využiteľnosť vápnika a fosforu.

    Pomerne známy je už aj vplyv vitamínu D na imunitný systém a v prípade nedostatku , jeho vplyv na zvýšenú chorobnosť v zimných mesiacoch. Náš imunitný systém nemôže pracovať dostatočne pokiaľ nebude biochemicky aktivovaný vitamínom D. Preto ľudia, ktorí ochorejú, sú väčšinou tí, ktorí sú stále pod strechou, pracujú pod strechou a žijú v chronickom nedostatku vitamínu D.

    A opomenúť samozrejme nemôžeme ani jeho zásadný vplyv na psychiku, depresie a celkovú náladu.

    No to nie je ani zďaleka všetko.

    Antony Norman vo svojom článku z augusta 2008 upozorňuje nato, že vitamín D má kľúčovú úlohu pri udržaní zdravia a správneho fungovania 36 orgánov a tkanív ľudského tela, ako je napríklad kostná dreň, žalúdok, tenké aj hrubé črevo, obličky, pľúca, prostata, koža, očná sietnica, maternica.

    Vplyv vitamínu D má teda výrazný presah na celkové zdravie a psychiku človeka.

    Nedostatok vitamínu D? Veď nad našimi hlavami svieti slnko

    Keď sa povie vitamín D, tak sa väčšine z nás vybaví slnko, ako jeho hlavný a neobmedzený zdroj a jeho dostatok ako samozrejmosť. No nie je tomu vždy tak.

    Vedci varujú pred tým, že súčasná situácia vzhľadom na nedostatok vitamínu D je v celosvetovej populácii oveľa horšia než v predchádzajúcih rokoch.

    Za rizikový faktor považujú ˮmodernýˮ spôsob života (obyvateľov od 40 stupňov severnej a južnej šírky - teda aj nás), kedy mnoho ľudí trávi väčšinu času v interiéroch a používa syntetické kozmetické výrobky, ktoré zabraňujú pôsobeniu UV lúčov na kožu. A opomenúť nesmieme ani prípravky na opaľovanie.

    Navyše tieto geografické oblasti nemajú tak výrazný prísun svetla počas celého roka. Čo má za následok nedostatočné ožiarenie kože UV lúčmi, a tým nedostatočnú tvorbu vitamínu D. Zvýšenému riziku sú vystavení najmä starší ľudia, hlavne v zdravotníckych zariadeniach a domovoch dôchodcov.

    V Nemecku a ďalších európskych krajinách, adekvátny prísun vitamínu D chýba 60 - 70% populácie. Nedostatkom D-éčka trpia najmä seniori, ženy po prechode, tehotné a dojčiace ženy, chronickí chorí pacienti a výraznejšie sa prejavuje aj u tmavších ľudí a v skupine diabetikov.

    Zdroje vitamínu D

    Najlepším zdrojom vitamínu D je priame slnečné žiarenie. Odporúča sa stráviť každý deň (aj v zime), vonku minimálne 30 minút s odhalenými časťami tela. V lete samozrejme aj dlhšie, aby si telo vytvorilo nejaké zásoby na nadchádzajúcu zimu.

    Okrem slnka patria medzi významné zdroje vitamínu D aj:

    • treščia pečeň, rybí olej, morské ryby (tuniak, makrela, losos, sardinky)
    • ustrice, krevety a kaviár
    • vaječné žĺtka: žĺtka od sliepok chovaných vo voľnom výbehu obsahujú 4-6 krát viac vitamínu D oproti sliepkam z klietkového veľkochovu
    • mlieko (ovčie, ale aj kravské) a mliečne výrobky (syry...)
    • z rastlinných zdrojov stoja za zmienku ešte lucerna siata a avokádo

    Oporúčané dávkovanie

    V minulosti bolo odporúčané dávkovanie vitamínu D nižšie. Vedci však dospeli k medzinárodnému konsenzu a najnovšie je ODD vitamínu D najmenej 2000 IU, lepšie však 4000 IU, a to za predpokladu, že aspoň časť z neho sa syntetizuje v pokožke pri pobyte na slnku. Dávke 2000 IU zodpovedá asi 50 μg. Za bezpečnú dávku sa považuje ešte 10 000 IU (250 μg) denne.

    Ak dojčiace ženy nemajú k dispozícii okolo 6000 IU denne, tak by mali ideálne dodávať dojčatám 800 IU denne. Deti, ktoré rodičia v dostatočnej miere nevystavujú slnku, by mali denne dostávať 1000 - 2000 IU, v závislosti od hmotnosti.

    Medzi hlavné symptómy nedostatku vitamínu D patria: častá chrípka, svalová slabosť, lupienka, schyzofrenia a depresia, zápaly ďasien, reumatoidná artritída, či vysoký krvný tlak.

    Predávkovanie vitamínom D a jeho príznaky

    Predávkovanie D-éčkom je veľmi zriedkavé (poznáte niekoho takého?) a môže byť sprevádzané nevoľnosťou, zvracaním, stratou chuti do jedla, zvýšenou hladinou vápnika v krvi, či neustálym smädom.

    Treba však dodať, že v prípade správneho užívania sa predávkovanie nedá dosiahnuť užívaním doplnkov výživy s vitamínom D vo voľnom predaji. V prípade predávkovania si organizmus dokáže poradiť tak, že nadbytočné dávky vitamínu D3 do čreva nevstrebá.

    Doplnky výživy s vitamínom D

    V prípade nedostatku odporúčam siahnuť (najmä v zimnom období) po doplnkoch výživy. Na trhu je ich veľké množstvo, no osobne mi najviac sadol rybí olej s vitamínom D, ktorého 1 ml obsahuje 400 I.U. vitamínu D.

    Ako už bolo spomenuté aj vyššie, vitamín D je vitamín rozpustný v tukoch, preto treba dbať na jeho príjem spoločne s tukom, inak nedôjde k jeho dostatočnému využitiu. Okrem toho je rybí olej považovaný za biologicky najhodnotnejší zdroj omega-3 (zložiek EPA a DHA). Naviac, prísun zdravých tukov (najmä omega-3) je na Slovensku často nedostatočný a zabijakom číslo jeden sú u nás srdcovo-cievne ochorenia. Náhoda?

    Vedeli ste, že:

    • S nedostatkom vitamínu D majú častejšie problémy tmavší ľudia a obzvlášť rizikovou skupinou sú ľudia s tmavou pokožkou, ktorí sa presťahujú ďaleko od rovníka?
    • Organizmus si dokáže vitamín D uložiť aj do zásoby?
    • Hladinu vitamínu D si je možné nechať aj vyšetriť? Ak máte pochybnosti, tak si nechajte overiť jeho koncentráciu vo vašej krvi.
    • Rozsiahle výskumy vykonané v The Moore´s Cancer Center na Univerzite v Kalifornii odhadujú, že zvýšením hladiny vitamínu D3 u obyvateľstva by sa predišlo ročne 250 000 prípadom rakoviny hrubého čreva a 350 000 prípadom rakoviny prsníka.

    Majte sa krásne a šírte poznanie do sveta. ;)

    Poznámka: aktualizovaný článok

    Zdroje:

    (10 Komentárov)