Zombie bunky: Tichí sabotéri dlhovekosti!

Nechcete sa dožiť vysokého veku bez energie a solídneho zdravia? Bez zdravých buniek to nepôjde.

Zdravie totiž začína v bunke.

A práve v dnešnom článku sa budeme venovať problematike buniek - a to konkrétne senescentným "zombie" bunkám.

Ako neskôr sami uvidíte, ich eliminácia je kľúčová pre dlhý a hlavne kvalitný život. Niet preto divu, že sa tak často objavujú v štúdiach o dlhovekosti.

Čo sú zombie bunky?

Zombie bunky sú len iným, trefným pomenovaním pre senescentné bunky.

Tieto senescentné bunky, kedysi aktívne sa podieľajúce na základných funkciách tela, sú staré, opotrebované bunky, ktoré neumierajú (aj keď by mali). 

No namiesto toho vylučujú nebezpečné zápalové molekuly nazývané cytokíny a ďalšie signálne molekuly, ktoré podporujú ešte viac zápalov a urýchľujú starnutie.

Hromadenie zombie buniek je teda jedným z charakteristických znakov starnutia a zároveň aj podstatnou príčinou rýchlejšieho starnutia.

Zdravie začína v bunke - Vplyv zombie buniek na naše zdravie

Hromadenie zombie buniek je zapríčinené poškodením DNA, kriticky krátkymi telomérmi a chemickým a toxickým stresom (rozumej ako vonkajšie a vnútorné vystavovanie sa toxínom), vrátane nášho zápalového stravovania, stresom ako takým a celkovým životným štýlom.

A môže zásadným spôsobom prispievať k zápalom, metabolickým dysfunkciám a všetkým vekom podmieneným chorobám, vrátane rakoviny, srdcových ochorení, ochorení pečene, demencie, Parkinsonovej choroby, šedého zákalu, artritídy a strate svalovej hmoty.

Ako vidíte, eliminácia "zombie" buniek má obrovský význam pre naše zdravie a zvýšenie šance na dlhovekosť.

No našťastie, hromadenie týchto buniek nie je nevyhnutné a existujú jednoduché stratégie, ktoré môžeme do nášho života zaviesť, aby sme sa tomu úspešne vyhli.

Stratégie na boj proti zombie bunkám

Boj proti senescentným zombie bunkám (starším bunkám, ktoré nefungujú tak ako by mali) je komplexný a zahŕňa oblasti ako - zmena životného štýlu, zmeny stravovania a aj užívanie prípravkov známych ako senolytiká a senomorfiká.

1. Aktívny životný štýl ako cesta k zdravším bunkám

  • Pravidelné cvičenie: Fyzická aktivita znižuje hromadenie senescentných buniek tým, že podporuje ich odstránenie a zlepšuje imunitnú funkciu.
  • Manažment stresu: Chronický stres môže urýchliť produkciu senescentných buniek. Techniky ako mindfulness (tréning vnímavosti), meditácia a jóga môžu pomôcť lepšie zvládať stres.

2. Optimalizujte svoje stravovanie

  • Potraviny bohaté na antioxidanty: Konzumácia potravín bohatých na antioxidanty môže znížiť oxidačný stres, ktorý je jedným zo spúšťačov bunkovej senescencie. Do svojho jedálnička zaraďte farebné ovocie a zeleninu vrátane bobúľ, orechov, listovej zeleniny a kvalitnej horkej čokolády.
  • Obmedzenie príjmu kalórií a prerušovaný pôst: Ukázalo sa, že tieto stravovacie prístupy znižujú zaťaženie senescentnými bunkami zlepšením autofágie. Skúste nejesť aspoň 12-14, ideálne až 16 hodín, čím podporíte proces autofágie a zlepšíte celkové fungovanie vášho tela.

3. Senolytické a senomorfické látky

A) SENOLYTIKÁ

Senolytiká sú prirodzene sa vyskytujúce zlúčeniny ako flavonoidy, ktoré môžeme prijímať buď prostredníctvom mnohých druhov ovocia a zeleniny alebo formou doplnkov výživy.

Senolytiká majú schopnosť cielene rozpoznať a zničiť staré, nefunkčné "zombie" bunky v tele.

Patria sem: 

  • Fisetín z jahôd, jabĺk, uhoriek alebo cibule.
  • Luteolín, ktorý sa nachádza v artyčoku, zelere, petržlene, oregáne, bazalke, v červenej kapuste a šupkách jabĺk.
  • Kvercetín, ktorý sa nachádza v červenej kapuste a cibuli, čučoriedkach, malinách, čiernych ríbezliach, v červenom víne a hrozne, jablkách alebo v kapary.
  • Ako aj kurkumín, ktorý sa nachádza v kurkume.

Častým problémom je však ich obsiahnuté množstvo. Napr. pre prijatie terapeutického množstva fisetínu (300 mg) potrebujete skonzumovať zhruba 1,2 kg jahôd. A pre prijatie 100 mg kvercetínu cca 2-3 kg čučoriedok.

B) SENOMORFIKÁ

Senomorfiká na rozdiel od senolytických látok senescentné "zombie" bunky nezabíjajú, ale zmierňujú ich škodlivé dopady.

Presnejšie povedané, potláčajú škodlivé prozápalové cytokíny, chemokíny, rastové faktory a proteázy, ktoré senescentné bunky vylučujú.

Skúmajú sa ako spôsob zmierňovania negatívnych účinkov senescentných "zombie" buniek, vrátane vekom podmieneného zápalu, dysfunkcie tkanív a dokonca progresie chorôb ako rakovina (bez ich eliminácie). 

Zlúčeniny so senomorfickými vlastnosťami zahŕňajú už vyššie spomínaný kvercetín, fisetín, kurkumín, ale aj resveratrol a piperlongumín (alkaloid pochádzajúci z dlhého korenia).

Nami odporúčané doplnky výživy:

Ďalšie tipy:

  • Zvážte pravidelné zdravotné prehliadky, ktoré môžu pomôcť zvládať rizikové faktory, ktoré prispievajú k hromadeniu zombie buniek.
  • Pomôcť môže aj hyperbarická kyslíková terapia. Výskum ukázal, že hyperbarická kyslíková terapia môže znížiť počet senescentných zombie buniek až o 37%. (1, 2)

Záver

Veda o senescentných zombie bunkách odhaľuje kľúčový aspekt starnutia a ponúka praktické stratégie na zmierňovanie ich vplyvu.

Strava bohatá na živiny, fyzická aktivita, manažment stresu, striedmosť a pôst  a prípadne zaradenie vhodných doplnkov výživy, je funkčným riešením.

Zdravie nie je všetko, ale bez zdravia je všetko nič.

Hýčkajte si teda svoje zdravie a ak sa Vám článok páčil, tak nás potešíte jeho zdieľaním.

Zdroje:

Napíšte svoj komentár
Vyhľadávanie
Verejná anketa

Čo nám najviac škodí?

Posledné Články