Detoxikácia hrubého čreva alebo ako odstrániť z čreva usadeniny

Črevá zohrávajú v našom tele veľmi dôležitú úlohu, no neprávom ich podceňujeme.

Pritom črevo je úplne výnimočný orgán. Pomáha získavať energiu z chleba, z reďkovky alebo z klobásy a následne vylúčiť nepotrebný odpad. Sídlia v ňom až dve tretiny imunitného systému a vytvára viac ako dvadsať vlastných hormónov. Správne fungujúce hrubé črevo vedie k vyššej hladine energie, k menšej chorobnosti a k lepšiemu tráveniu.

A nielen to. Ovplyvňuje aj psychickú výkonnosť, sviežosť, celkovú pohodu, resp. depresívnosť a podráždenosť človeka.

Hrubé črevo, depresie a psychika

Vo svete vedy (a aj vo svete zdravého rozumu) sa dnes už uznáva, že niektoré druhy tráviacich ťažkosti sprevádzajú aj príznaky duševnej povahy. Choré črevá totiž vysielajú signály do istej oblasti mozgu, v ktorej vznikajú zlé pocity, hoci úplne bezdôvodne. Postihnutí ľudia sa cítia nepríjemne, pritom vôbec nevedia prečo. A preto je úplne mylné, ak lekár chorobu vyhodnotí a lieči len ako problém na psychickom základe.

Hrubé črevo a zápcha

Určite mi dáte za pravdu, že zápchou trpí čoraz väčšie množstvo ľudí v našich končinách. Kto ˮchceˮ patriť do tejto partičky ˮšťastlivcovˮ musí spĺňať aspoň 2 z týchto podmienok: - stolica je menej než trikrát do týždňa - štvrtina vylúčených stolíc je obzvlášť tvrdá, často len v malých bobkoch - pri potrebe treba vyvinúť veľké úsilie - podarí sa to, iba ak sa veci dopomôže (liekmi a trikmi) - pri odchode z toalety chýba pocit vyprázdnenia

Pričom samotná zápcha sa neposudzuje ani nie tak podľa toho, ako často chodíme na záchod, ale aké náročné to pre nás je.

Zápcha môže byť rôzneho druhu: pri cestovaní, zápcha zapríčinená chorobou alebo stresom, ale aj tvrdošijná zápcha, ktorá sa môže stať trvalým problémom.

Ak ste mali už aj vy niekedy problémy so zápchou tak mi istotne dáte za pravdu, že to nie je nič príjemné.

Prečo vlastne potrebujú naše hrubé črevá očistu?

Je svätou pravdou, že naše telo je veľmi dobré v samoočiste a odstraňovaní toxínov. Avšak s rastúcim množstvom toxínov a chemikálií, ktoré prijímame na dennej báze narážajú naše organizmy na svoje limity. A preto je pre nás nesmierne dôležité (alebo dokonca priam nevyhnutné): 1. znižovať toxické zaťaženie našich organizmov 2. zvyšovať detoxikačnú kapacitu organizmu - alebo inými slovami dopomôcť našim dokonalým samoočistným procesom. Veď určite mi dáte za pravdu, že sme neboli stavaní na tak obrovské toxické preťaženie.

Keď bude môcť vaše hrubé črevo vykonávať svoju prácu poriadne, tak sa prestanete cítiť tak nafúknuto a ťažko, budete mať menej tráviacich problémov a porastie aj celková úroveň vášho zdravia. Sľubujem!

Prírodné metódy detoxikácie hrubého čreva

Dobrou správou však je, že nato aby ste udržali svoj tráviaci systém v optimálnom stave a aby ste predišli alebo porazili zápchu nepotrebujete ani drahé črevné a kúpeľné procedúry.

S najväčšou pravdepodobnosťou vám postačí týchto zopár prírodných tipov vďaka ktorým dodáte svojmu črevu dostatok vlákniny, zdravých baktérií a iných dôležitých živín:

1. Črevo a voda

Tento zoznam nemôže začať nijak inak, ako vodou, ktorá je pre správne fungujúci tráviaci systém kľúčová. Bez dostatočnej hydratácie vám budú totiž všetky ostatné rady nanič. A preto majte na pamäti, že štandardná odporúčaná denná dávka príjmu tekutín je 3-4 dcl na 10 kg hmotnosti. Samozrejme toto odporúčané množstvo môže byť v závislosti od teplotných podmienok a fyzického výkonu aj vyššie.

2. Ľanové semienka a zdravie hrubého čreva

Sú jedným z najlepších a najtradičnejších prostriedkov pre zdravie hrubého čreva. Ľanové semienka sú totiž veľmi bohaté na vlákninu a tak môžu dopomôcť prejsť aj ťažko stráviteľným jedlám rýchlo a ľahko vašim tráviacim traktom.

Pestrec mariánsky drvený3. Celkovo strava bohatá na vlákninu

Čo sa týka trávenia, tak vláknina je prakticky rovnako dôležitá ako voda. No väčšina z nás jej konzumuje málo - v priemere iba okolo 20 gramov denne, čo je až o tretinu menej ako jej potrebujeme. A preto je dôležité zabezpečiť jej dostatočný prísun. Okrem ľanových semienok sú fantastickým zdrojom vlákniny aj chia semienka, konopné otruby, psyllium indické, ale samozrejme aj ovocie, zelenina, obilniny, strukoviny a orechy.

4. Poctivý biely jogurt, kefír, cmar a iné zakysané mliečne produkty

Sú bohaté na probiotiká a zdravé baktérie, čím priamo prispievajú k optimálnej črevnej mikroflóre a tým podporujú lepšie trávenie a zvyšujú imunitu. Už aj jeden malý biely jogurt denne môže znamenať pre vaše trávenie veľmi veľa. Obzvlášť zbystriť by pri tomto bode mali ľudia, ktorí užívajú alebo užívali antibiotiká. Riešením je samozrejme aj suplementácia probiotík vo forme kvalitných výživových doplnkov.

Napadli vám už niekedy samotné veľavravné významy slov antibiotiká a probiotiká? A) Antibiotiká: Anti = proti, Bio = život B) Probiotiká: Pro = pre, Bio = život Pre čo sa rozhodnete práve vy?

Chcem kvalitné probiotiká

5. Pitie štiav a smoothie a očista hrubého čreva

Zeleninové šťavy sú v súčasnosti veľmi populárne. Dostatočný prísun zeleninových štiav stimuluje tráviace procesy a udržuje hrubé črevo v dobrej kondícii. A nehovoriac o smoothie alebo inými slovami o rozmixovanej zelenine. Stačí klasicky mixér, trocha fantázie a nutričná bomba je na svete. Sotva je niečo zdravšie ako nadupané zeleninové smothie. Do úvahy prichádza samozrejme aj smothie ovocné, no treba dodať že z nutričného hľadiska a z hľadiska obsahu cukru (fruktózy) je zelenina ovociu nadradená.

6. Jablkový džús a prírodný očistný prostriedok sorbitol

Jablkový džús vďaka jeho vysokému obsahu látky sorbitol (látky, ktorú obsahujú najmä slivky, hrušky, či jablká), je prírodným očistným prostriedkom nášho tráviaceho traktu. A preto pitie jedného alebo dvoch pohárov jablkového džúsu denne môže pomôcť prepláchnuť vaše hrubé črevo. Právom sa hovorieva, že priveľa sliviek alebo čerstvej jablkovej šťavy spôsobuje hnačku. No mali by ste si byť istý v tom, či pijete 100% čistý džús bez prídavku cukru. V takomto prípade bude určite najlepšou voľbou zainvestovanie do odšťavovača.

7. Morská soľ a stimulácia tráviaceho systému

Morská soľ obsahuje mnoho minerálov a výživných látok, ktoré môžu stimulovať tráviaci systém. Vmiešajte aspoň trocha morskej soli do vášho kúpeľa alebo v prípade zápchy pridajte jednu čajovú lyžičku do pitnej vody.

8. Zázvor pre lepšie trávenie

Zázvor bol užívaný celé tisícročia pre jeho pozitívne účinky na trávenie. Stačí jednoducho požuť kúsok zázvoru alebo vložiť nastrúhaný zázvor do čaju, čo bude mať pre vaše trávenie nespočetné benefity a to nielen z hľadiska zlepšeného trávenia.

9. Horčík - chýbajúca substancia pri problémoch s vylučovaním a zápchou

Serafin - minerály na odkyslenie organizmuStretol som sa už s mnohými ľuďmi, ktorí začali prijímať dostatok tekutín a probiotickej kultúry a aj konzumovať dostatok vlákniny, no napriek tomu nezažívali na záchode pocity pohody a uvoľnenia. No práve naopak trpeli nedostatočným a nepravidelným vyprázdňovaním a tvrdou stolicou.

A dôvodom takýchto komplikácií je v mnohých prípadov práve nedostatok horčíka (resp. magnézia - iný výraz pre horčík). Ten je totiž (aj okrem iného) nevyhnutný: - pre správne fungovanie svalov a teda aj pre pohyblivosť, peristaltiku čriev - pre správne hospodárenie tela s vodou a teda aj pre vhodnú konzistenciu stolice

Dokonca aj prieskum, ktorý sa uskutočnil na vzorke 200 Slovákov vo veku 17 až 84 rokov zistil, že tretina z nás je podľa všetkého ohrozená nedostatkom horčíka. Preto sa radšej uistite, či do skupiny trpiacej na nedostatok tohto antistresového minerálu nepatríte aj vy.

Odporúčaná denná dávka tohto životne dôležitého minerálu je zhruba 400 mg denne a ja osobne si ho dopĺňam aj prostredníctvom tejto zmesi minerálov na odkyslenie organizmu, v ktorej je horčík veľmi bohato zastúpený alebo aj prostredníctvom konopného proteínu, ktorý obsahuje dokonca aj pomerne veľké množstvo vlákniny.

Akonáhle si dáte do poriadku svoje hrubé črevo, tak si začnete všímať pozoruhodné zmeny a nepotrvá dlho a budete si naplno užívať silnejšiu imunitu, krajšiu pleť, vyššiu hladinu energie a celkovo neporovnateľne vyššiu úroveň vášho zdravia. A ktovie, možno sa raz dočkáme aj toho, že rakovina hrubého čreva nebude hneď po rakovine pľúc druhou najsmrtelnejšou formou rakoviny.

Nezabudnite, že potešiť ma vedia aj vaše komentáre a postrehy. Majte sa krásne a šírte poznanie do sveta!

Obohatiť by vás mohol aj článok: Prečistite sa od toxínov v priebehu 3 týždňov. Budete potrebovať len 2 veci!

Zdroje: Julia Enders: Taktne o tráviacom trakte Katarína Horáková: Detoxikácia organizmu https://www.youtube.com/watch?v=MFsTSS7aZ5o http://womensbest.net/how-to-rid-your-colon-of-extra-weight/ http://zdravie.pravda.sk/zdrava-vyziva/clanok/276220-nechyba-ti-horcik-tretina-z-nas-ho-ma-nedostatok/

3 komenty k “Detoxikácia hrubého čreva alebo ako odstrániť z čreva usadeniny”

Napíšte svoj komentár
Verejná anketa

Nádorové tkanivo je vždy kyslejšie než ostatné tkanivo. Je to:

Posledné Články

  • 7 účinkov koreňa rastliny Maca

    Maca - známa aj ako "brazílsky ženšen" je pre mnohých potravinou 21. storočia.

    Čítať ďalej

  • Serapeptáza - Prírodný superenzým na zápaly a bolesti

    Serapeptáza je enzým produkovaný priateľskou baktériou z rodu Serratia, ktorá žije vo vnútornostiach Priadky morušovej.

    Čítať ďalej

  • Zbavte sa plesni a kvasiniek s oregánovým olejom

    Máte problémy s plesňami a kvasinkami? Hľadáte prírodnú alternatívu konvenčnej liečby antibiotikami?

    Čítať ďalej

  • Vitamín D a jeho šokujúci nedostatok

    Vitamín D zohráva v ľudskom tele významnú funkciu, ktorá presahuje úlohu vitamínu.

    Vo väčšine buniek ľudského tela sa totiž nachádzajú receptory, ktoré slúžia na príjem signálu od vitamínu D. Inými slovami, vitamín D účinkuje tak trocha ako kľúč v zapaľovaní auta - auto nepôjde, pokiaľ neotočíte kľúčom a nenaštartujete motor.

    A aj preto je jeho nedostatok pre náš organizmus priam ničivý. Okrem starých známych problémov s imunitou, s depresiami, či osteoporózou, súvisí jeho nedostatočný prísun aj s výskytom mnohých závažných ochorení, akými sú rakovina, cukrovka, infarkty myokardu a iné.

    Kam nechodí slnko, tam chodí lekár.

    No poďme pekne poporiadku.

    Trocha nevyhnutnej teórie o vitamíne D

    Vitamín D patrí medzi vitamíny rozpustné v tukoch. No ako sme už spomenuli hneď v úvode, nie je len vitamínom v pravom slova zmysle. V súčasnosti sa považuje už aj za regulačný steroidný hormón.

    Vo väčšine buniek ľudského tela sa totiž nachádzajú receptory, ktoré slúžia na príjem signálu od vitamínu D. Najnovší výskum v oblasti molekulárnej biológie objavil, že ľudské telo obsahuje 30 000 génov. A vitamín D ovplyvňuje 2000 z nich.

    Najdôležitejšie formy vitamínu D sú:

    • vitamín D2 (ergokalciferol) – netvorí sa v ľudskom organizme a má rastlinný pôvod
    • vitamín D3 (cholekalciferol) – vzniká v koži účinkom UV žiarenia a jeho ďalším zdrojom sú potraviny živočíšneho pôvodu (najmä ryby, rybí olej a vajcia). Na základe laboratórnych výsledkov z krvi tvorí vitamín D3 až vyše 90% z celkového množstva vitamínu D.

    Účinky vitamínu D a jeho vplyv na zdravie

    Azda najznámejší je vplyv ˮdéčkaˮ na rednutie kostí, pretože jeho dostatočný príjem je nevyhnutný pre vstrebateľnosť a využiteľnosť vápnika a fosforu.

    Pomerne známy je už aj vplyv vitamínu D na imunitný systém a v prípade nedostatku , jeho vplyv na zvýšenú chorobnosť v zimných mesiacoch. Náš imunitný systém nemôže pracovať dostatočne pokiaľ nebude biochemicky aktivovaný vitamínom D. Preto ľudia, ktorí ochorejú, sú väčšinou tí, ktorí sú stále pod strechou, pracujú pod strechou a žijú v chronickom nedostatku vitamínu D.

    A opomenúť samozrejme nemôžeme ani jeho zásadný vplyv na psychiku, depresie a celkovú náladu.

    No to nie je ani zďaleka všetko.

    Antony Norman vo svojom článku z augusta 2008 upozorňuje nato, že vitamín D má kľúčovú úlohu pri udržaní zdravia a správneho fungovania 36 orgánov a tkanív ľudského tela, ako je napríklad kostná dreň, žalúdok, tenké aj hrubé črevo, obličky, pľúca, prostata, koža, očná sietnica, maternica.

    Vplyv vitamínu D má teda výrazný presah na celkové zdravie a psychiku človeka.

    Nedostatok vitamínu D? Veď nad našimi hlavami svieti slnko

    Keď sa povie vitamín D, tak sa väčšine z nás vybaví slnko, ako jeho hlavný a neobmedzený zdroj a jeho dostatok ako samozrejmosť. No nie je tomu vždy tak.

    Vedci varujú pred tým, že súčasná situácia vzhľadom na nedostatok vitamínu D je v celosvetovej populácii oveľa horšia než v predchádzajúcih rokoch.

    Za rizikový faktor považujú ˮmodernýˮ spôsob života (obyvateľov od 40 stupňov severnej a južnej šírky - teda aj nás), kedy mnoho ľudí trávi väčšinu času v interiéroch a používa syntetické kozmetické výrobky, ktoré zabraňujú pôsobeniu UV lúčov na kožu. A opomenúť nesmieme ani prípravky na opaľovanie.

    Navyše tieto geografické oblasti nemajú tak výrazný prísun svetla počas celého roka. Čo má za následok nedostatočné ožiarenie kože UV lúčmi, a tým nedostatočnú tvorbu vitamínu D. Zvýšenému riziku sú vystavení najmä starší ľudia, hlavne v zdravotníckych zariadeniach a domovoch dôchodcov.

    V Nemecku a ďalších európskych krajinách, adekvátny prísun vitamínu D chýba 60 - 70% populácie. Nedostatkom D-éčka trpia najmä seniori, ženy po prechode, tehotné a dojčiace ženy, chronickí chorí pacienti a výraznejšie sa prejavuje aj u tmavších ľudí a v skupine diabetikov.

    Zdroje vitamínu D

    Najlepším zdrojom vitamínu D je priame slnečné žiarenie. Odporúča sa stráviť každý deň (aj v zime), vonku minimálne 30 minút s odhalenými časťami tela. V lete samozrejme aj dlhšie, aby si telo vytvorilo nejaké zásoby na nadchádzajúcu zimu.

    Okrem slnka patria medzi významné zdroje vitamínu D aj:

    • treščia pečeň, rybí olej, morské ryby (tuniak, makrela, losos, sardinky)
    • ustrice, krevety a kaviár
    • vaječné žĺtka: žĺtka od sliepok chovaných vo voľnom výbehu obsahujú 4-6 krát viac vitamínu D oproti sliepkam z klietkového veľkochovu
    • mlieko (ovčie, ale aj kravské) a mliečne výrobky (syry...)
    • z rastlinných zdrojov stoja za zmienku ešte lucerna siata a avokádo

    Oporúčané dávkovanie

    V minulosti bolo odporúčané dávkovanie vitamínu D nižšie. Vedci však dospeli k medzinárodnému konsenzu a najnovšie je ODD vitamínu D najmenej 2000 IU, lepšie však 4000 IU, a to za predpokladu, že aspoň časť z neho sa syntetizuje v pokožke pri pobyte na slnku. Dávke 2000 IU zodpovedá asi 50 μg. Za bezpečnú dávku sa považuje ešte 10 000 IU (250 μg) denne.

    Ak dojčiace ženy nemajú k dispozícii okolo 6000 IU denne, tak by mali ideálne dodávať dojčatám 800 IU denne. Deti, ktoré rodičia v dostatočnej miere nevystavujú slnku, by mali denne dostávať 1000 - 2000 IU, v závislosti od hmotnosti.

    Medzi hlavné symptómy nedostatku vitamínu D patria: častá chrípka, svalová slabosť, lupienka, schyzofrenia a depresia, zápaly ďasien, reumatoidná artritída, či vysoký krvný tlak.

    Predávkovanie vitamínom D a jeho príznaky

    Predávkovanie D-éčkom je veľmi zriedkavé (poznáte niekoho takého?) a môže byť sprevádzané nevoľnosťou, zvracaním, stratou chuti do jedla, zvýšenou hladinou vápnika v krvi, či neustálym smädom.

    Treba však dodať, že v prípade správneho užívania sa predávkovanie nedá dosiahnuť užívaním doplnkov výživy s vitamínom D vo voľnom predaji. V prípade predávkovania si organizmus dokáže poradiť tak, že nadbytočné dávky vitamínu D3 do čreva nevstrebá.

    Doplnky výživy s vitamínom D

    V prípade nedostatku odporúčam siahnuť (najmä v zimnom období) po doplnkoch výživy. Na trhu je ich veľké množstvo, no osobne mi najviac sadol rybí olej s vitamínom D, ktorého 1 ml obsahuje 400 I.U. vitamínu D.

    Ako už bolo spomenuté aj vyššie, vitamín D je vitamín rozpustný v tukoch, preto treba dbať na jeho príjem spoločne s tukom, inak nedôjde k jeho dostatočnému využitiu. Okrem toho je rybí olej považovaný za biologicky najhodnotnejší zdroj omega-3 (zložiek EPA a DHA). Naviac, prísun zdravých tukov (najmä omega-3) je na Slovensku často nedostatočný a zabijakom číslo jeden sú u nás srdcovo-cievne ochorenia. Náhoda?

    Vedeli ste, že:

    • S nedostatkom vitamínu D majú častejšie problémy tmavší ľudia a obzvlášť rizikovou skupinou sú ľudia s tmavou pokožkou, ktorí sa presťahujú ďaleko od rovníka?
    • Organizmus si dokáže vitamín D uložiť aj do zásoby?
    • Hladinu vitamínu D si je možné nechať aj vyšetriť? Ak máte pochybnosti, tak si nechajte overiť jeho koncentráciu vo vašej krvi.
    • Rozsiahle výskumy vykonané v The Moore´s Cancer Center na Univerzite v Kalifornii odhadujú, že zvýšením hladiny vitamínu D3 u obyvateľstva by sa predišlo ročne 250 000 prípadom rakoviny hrubého čreva a 350 000 prípadom rakoviny prsníka.

    Majte sa krásne a šírte poznanie do sveta. ;)

    Poznámka: aktualizovaný článok

    Zdroje:

    (10 Komentárov)