Zlepšite si zrak doplnkami výživy + ďalšie overené tipy

V dnešnej dobe, keď naše oči čelia neustálym výzvam - od dlhých hodín strávených pred obrazovkami po vystavenie škodlivému UV žiareniu, je dôležitejšie než kedykoľvek predtým dbať o ich zdravie.

A pomocou pre nás môžu byť aj doplnky výživy. Viaceré majú totiž potenciál zohrať významnú úlohu v ochrane našich očí a dokonca v zlepšení zraku.

Poďme sa teda pozrieť na to, čo hovorí veda na jednotlivé "superživiny" a ako bonus si v závere povieme aj o ďalších možnostiach ochrany očí a zlepšovania zraku.

 

1. Astaxantín

Astaxantín je silný antioxidant patriaci do skupiny karotenoidov, ktorý sa prirodzene vyskytuje v niektorých morských organizmoch, ako sú riasy, losos, pstruh, krevety alebo krab.

Tento menej známy karotenoid, často označovaný za "kráľa karotenoidov", nie je len tak náhodou na prvom mieste nášho zoznamu.

Poskytuje totiž výnimočnú ochranu pred oxidačným poškodením a zápalom, podporuje lepšiu prietokovú dynamiku očí a znižuje únavu očí, spojenú s dlhodobým fixovaním zraku na digitálne obrazovky. (1)

Okrem zdravia očí má aj celý rad iných potencionálych pozitívnych vlastnosti pre naše zdravie, ktorým sa však v tomto článku venovať nebudeme.

2. Luteín a Zeaxantín

Tieto dva karotenoidy sú ako prirodzené slnečné okuliare, akumulujú sa v makule - časti oka zodpovednej za ostré centrálne videnie, kde filtrujú škodlivé vysokoenergetické svetelné vlny.

Výskumy ukazujú, že luteín a zeaxantín môžu znižovať riziko vzniku degenerácie makuly spojenej s vekom (AMD)* a šedého zákalu (katarakty). (2)

* AMD: Age-related Macular Degeneration, v preklade - vekom podmienená degenerácia makuly

3. Omega-3 mastné kyseliny

Omega-3 mastné kyseliny nachádzajúce sa v rybách ako sú losos, sardinky a morské plody sú nevyhnutné pre zdravie sietnice a môžu pomôcť pri prevencii suchého oka a AMD. (3)

AMD(Age-related Macular Degeneration) je ochorenie oka, ktoré postihuje makulu - časť oka zodpovednú za ostré centrálné videnie potrebné na čítanie, šoférovanie a rozpoznávanie tvárí. Je jednou z hlavných príčin straty zraku u ľudí nad 50 rokov.

 

Vyššia hladina omega-3 v krvi v dôsledku pravidelného zaraďovania mastných rýb a/alebo omega-3 dopnkov výživy do jedálnička okrem zlepšovania zraku zvyšuje aj priemernú dĺžku života až o takmer 5 rokov. Viac info v tomto článku.

4. Vitamín C a E

Tieto vitamíny sú známe svojimi silnými antioxidačnými vlastnosťami, ktoré pomáhajú bojovať proti voľným radikálom a majú potenciál znižovať riziko vzniku šedého zákalu a AMD. (4)

5. Vitamín A

Vitamín A je neodmysliteľný pre udržanie zdravia sietnice a je zásadný pre zachovanie dobrého nočného videnia. Nedostatok tohto vitamínu môže viesť k šeroslepote. (5)

Zdroje vitamínu A zahŕňajú napr. mrkvu, sladké zemiaky a tmavozelenú listovú zeleninu.

Ďalšie tipy:

  • Okuliare proti modrému svetlu. Priam povinnosť pre ľudí, ktorí trávia väčšie množstvo času pred obrazovkami. Nedám na ne dopustiť a poslúžili mi aj pri písaní tohto článku.
  • Pravidelné prestávky pri práci s počítačom.
  • Nastavenie správneho osvetlenia: Príliš silné alebo slabé osvetlenie môže zvýšiť napätie očí. Rozumnou voľbou je difúzne osvetlenie, ktoré rovnomerne osvetľuje pracovný priestor.
  • Správna výživa: Strava bohatá na zeleninu a ovocie, obzvlášť tmavozelená listová zelenina a ovocie bohaté na antioxidanty, môžu podporiť zdravie očí. Zamerajte sa na potraviny bohaté na už vyššie spomínané omega-3 mastné kyseliny, ale aj vitamíny C a E, zinok a karotenoidy.
  • Dostatočný príjem tekutín: Hydratácia je dôležitá nielen pre celkové zdravie, ale aj pre udržanie vlhkosti očí a prevenciu syndrómu suchého oka.
  • Nosenie ochranných okuliarov: Ochranné okuliare alebo slnečné okuliare s UV filtrom chránia oči pred škodlivým UV žiarením a znižujú riziko katarakty a iných poškodení.
  • Cvičenie pre oči: Existujú špeciálne cvičenia pre oči, ktoré môžu pomôcť zlepšiť cirkuláciu okolo očí a znížiť napätie. Tieto cvičenia zahŕňajú zameriavanie sa na rôzne vzdialenosti, rotáciu očí a zameriavanie sa na pohybujúce sa objekty.
  • Dostatok spánku: Kvalitný a dostatočný spánok je nevyhnutný pre regeneráciu a odpočinok očí.
  • Kontrola zdravia očí: Pravidelné vyšetrenia u očného lekára môžu odhaliť potenciálne problémy skôr, než sa stanú vážnymi. Taktiež môžu poskytnúť odporúčania na prispôsobenie životného štýlu alebo potrebu okuliarov či kontaktných šošoviek.

Záver

Zdravie našich očí je nepretržite ohrozené moderným spôsobom života. Vhodná výživa a doplnky môžu poskytnúť potrebnú podporu v starostlivosti o náš zrak.

Zaradenie vyššie spomínaných superživín do vášho jedálnička môže byť jedným z najjednoduchších krokov k ochrane a podpore zdravia našich očí.

Napriek sľubným výsledkom výskumov je však dôležité pripomenúť, že doplnky výživy by nikdy nemali nahradiť pestrú a vyváženú stravu.

Hýčkajte si svoj zrak a ak sa Vám článok páčil, tak nás potešíte jeho zdieľaním.

 

Zdroje:

  1. Nagaki, Y., Mihara, M., Tsukuhara, H., & Ohno, S. (2002). The supplementation effect of astaxanthin on accommodation and asthenopia. Journal of Clinical Therapeutics & Medicines, 18(Supplement), 9-22. Táto štúdia posudzuje účinky doplnenia astaxantínu na zlepšenie akomodácie (schopnosti oka zameriavať sa) a zníženie únavy očí.
  2. Age-Related Eye Disease Study 2 (AREDS2) Research Group. (2013). Lutein + zeaxanthin and omega-3 fatty acids for age-related macular degeneration: The Age-Related Eye Disease Study 2 (AREDS2) randomized clinical trial. JAMA, 309(19), 2005-2015. Táto štúdia skúma účinky luteínu a zeaxantínu, spolu s omega-3 mastnými kyselinami, na pokrok AMD.
  3. SanGiovanni, J. P., & Chew, E. Y. (2005). The role of omega-3 long-chain polyunsaturated fatty acids in health and disease of the retina. Progress in Retinal and Eye Research, 24(1), 87-138. Tento prehľad poskytuje informácie o úlohe omega-3 mastných kyselín v prevencii a manažmente ochorení sietnice.
  4. The Age-Related Eye Disease Study Research Group. (2001). A randomized, placebo-controlled, clinical trial of high-dose supplementation with vitamins C and E and beta carotene for age-related cataract and vision loss: AREDS report no. 9. Archives of Ophthalmology, 119(10), 1439-1452. Táto štúdia posudzuje vplyv vysokých dávok vitamínov C a E na vývoj katarakty a ztrátu zraku.
  5. Sommer, A. (2008). Vitamin A deficiency and clinical disease: An historical overview. Journal of Nutrition, 138(10), 1835-1839. Tento článok poskytuje prehľad o význame vitamínu A pre zdravie očí a jeho úlohe v prevencii nočnej slepoty.
Napíšte svoj komentár
Vyhľadávanie
Verejná anketa

Čo nám najviac škodí?

Posledné Články