Losos pošírovaný v kokosovo-zázvorovom mlieku

Ako si správne vybrať kvalitnú rybu v slovenských podmienkach a ešte ju k tomu chutne a zdravo pripraviť?

To bude motívom dnešného článku, v ktorom nám Daniel Hamrák, odborník na slovo vzatý, predstaví prvý zo série svojich receptov a kulinárskych tipov.

Treba ešte dodať, že recept je jeho vlastný a že je v súlade so štyrmi základnými zásadami, ktorými sa budú riadiť jeho recepty:

1. Jednoduchosť prípravy 2. dostupnosť surovín 3. pozitívny dopad na zdravie 4. chuť a celkový kulinársky zážitok

A čo by to bol za blog o zdraví, keby nezačal práve rybami. Tie sú v našej strave absentujúce a výsledok je priam zarážajúci. Srdcovo-cievne ochorenia sú u nás na Slovensku zabijakom číslo 1. Tým samozrejme netvrdím, že nedostatok rýb (a hlavne nedostatok kvalitných rýb) je toho jediným dôvodom, no faktom zostáva, že krajiny s vysokou konzumáciou rýb patria zároveň k tým, v ktorých sa srdcovo-cievne ochorenia vyskytujú práve najmenej.

No nie je ryba ako ryba a asi nebudete namietať, ak poviem, že mnoho rýb v našich supermarketoch malo s kvalitnými rybami spoločné iba to, že žili vo vode.

Tak ako kúpiť kvalitnú rybu?

Kúpiť v dnešnej dobe a ešte k tomu na Slovensku kvalitnú rybu je dosť ťažké a to hlavne ak nemáte zrovna po ruke Metro alebo nejakého súkromného chovateľa rýb. No zase nie nemožné a niekedy sa dá vybrať aj z toho mála, čo nám naše supermarkety ponúkajú.

Veľmi vhodnou voľbou sú ryby ako napr. losos, pstruh a pražma, no treba byť veľmi opatrný už pri ich kúpe.

Podľa Daniela sú najdôležitejšie 3 hlavné zásady kúpy kvalitnej ryby: 1. oči ryby by mali byť nezakalené a koža lesklá a nemazľavá 2. mäso by malo byť voňavé a tuhé, no zároveň nesmie mať známky po kyslej vôni 3. mäso ryby by malo byť pružné a po vpichnutí prstom by sa malo vrátiť do svojho pôvodného stavu

Ak ste natrafili práve na takýto kvalitný kúsok, tak Vám gratulujem. Pre potreby dnešného receptu budeme potrebovať už takmer "slovenskú" rybu lososa. Pripomínam, že recept bude rýchly, chutný a zdravý.

Pošírovaný losos v kokosovo-zázvorovom mlieku a s batatovým pyré

DSC0069.NEF_

Na prípravu porcie pre 4 osoby budete potrebovať:

- Steak z lososa bez kože: 480 g - Kokosové mlieko: 250 ml - Zázvor: 40 g - Biele vínko: 200 ml - Batáty: 600 g - Prepustené maslo ghí: 150 g - Cesnak: 1 strúčik - Kokosový olej: 80 g - Rimska / grécka rasca mletá: 1 čajová lyžica - Morská soľ (hladká): 3 čajové lyžice - Peper mletý čierny: 1 čajová lyžica - Baby špenát čerstvý: 400 g - Semienka chia: 20 g

Postup prípravy:

1. Batáty opláchneme a dáme piecť do rúry pri teplote 200°C asi 40 minút, pokým nebudú mäkké. Pripravenú, opláchnutú a osušenú filetu lososa iba zľahka potrieme soľou, nakrájame na väčšie kocky (zhruba 12 kociek z 480 g lososa) a vložíme do prevareného kokosového mlieka s bielym vínkom a nastrúhaným zázvorom. Následne povaríme na miernom ohni 3 minútky a necháme odstáť 6 minút.

2. Bataty ošúpeme a vytvoríme pyré za pridania kokosového oleja, rasce a štipky soli a mletého čierneho korenia.

3. Na rozohriatú panvičku dáme maslo ghí spoločne s roztlačeným cesnakom, pridáme špenát a podusíme, pokým nám nevznikne pekné soté. Dochutíme soľou a peprom.

4. Vkusne uložíme na tanier, pretože jeme aj očami - pyré z batatov roztiahneme na tanier pozdĺž naň poukladáme poširovaného lososa, pod ktorého dáme trocha soté zo špenáta a posypeme chia semienkami, ktoré sme opražili na suchej neprilnavej panvičke.

Výsledok snaženia

DSC0120.NEF_

Kto je Daniel Hamrák?

daniel-hamrak

Daniel Hamrák pôsobil prevažne vo Veľkej Británii, kde sa vďaka talentu a tvrdej práci vypracoval až na šéfkuchára v Mitchells & Butlers. O Danielových kvalitách jasne vypovedá fakt, že hosťoval na Normanských ostrovoch, kde varil pre samotného princa Charlesa, ktorému uvaril typickú britskú pochúťku, zvanú sunday roast! Na Cypre napríklad pracoval v typickej gréckej reštaurácii, kde nabral cenné skúsenosti v rámci práce s rybami a čerstvými bylinkami. Medzi hostí zariadenia patril okrem iných aj vtedajší cyperský premiér alebo spisovateľ Jeremy Clarkson.

Momentálne varí v Sliezskom dome, najvyššie položenom horskom hoteli na Slovensku a značnú časť svojho voľného času venuje študentom a učiteľom na hotelových školách ako lektor. Pre kulinárskych nadšencov navyše pripravuje úplne nový projekt školy varenia.

Prečítajte si článok o Danielovi na Follower.sk

Majte sa krásne, varte zdravo a nezabúdajte, že najväčšou odmenou pre nás, je vaše zdieľanie. ;-)

Napíšte svoj komentár
Verejná anketa

Čo nám najviac škodí?

Posledné Články

  • 7 účinkov koreňa rastliny Maca

    Maca - známa aj ako "brazílsky ženšen" je pre mnohých potravinou 21. storočia.

    Čítať ďalej

  • Serapeptáza - Prírodný superenzým na zápaly a bolesti

    Serapeptáza je enzým produkovaný priateľskou baktériou z rodu Serratia, ktorá žije vo vnútornostiach Priadky morušovej.

    Čítať ďalej

  • Zbavte sa plesni a kvasiniek s oregánovým olejom

    Máte problémy s plesňami a kvasinkami? Hľadáte prírodnú alternatívu konvenčnej liečby antibiotikami?

    Čítať ďalej

  • Vitamín D a jeho šokujúci nedostatok

    Vitamín D zohráva v ľudskom tele významnú funkciu, ktorá presahuje úlohu vitamínu.

    Vo väčšine buniek ľudského tela sa totiž nachádzajú receptory, ktoré slúžia na príjem signálu od vitamínu D. Inými slovami, vitamín D účinkuje tak trocha ako kľúč v zapaľovaní auta - auto nepôjde, pokiaľ neotočíte kľúčom a nenaštartujete motor.

    A aj preto je jeho nedostatok pre náš organizmus priam ničivý. Okrem starých známych problémov s imunitou, s depresiami, či osteoporózou, súvisí jeho nedostatočný prísun aj s výskytom mnohých závažných ochorení, akými sú rakovina, cukrovka, infarkty myokardu a iné.

    Kam nechodí slnko, tam chodí lekár.

    No poďme pekne poporiadku.

    Trocha nevyhnutnej teórie o vitamíne D

    Vitamín D patrí medzi vitamíny rozpustné v tukoch. No ako sme už spomenuli hneď v úvode, nie je len vitamínom v pravom slova zmysle. V súčasnosti sa považuje už aj za regulačný steroidný hormón.

    Vo väčšine buniek ľudského tela sa totiž nachádzajú receptory, ktoré slúžia na príjem signálu od vitamínu D. Najnovší výskum v oblasti molekulárnej biológie objavil, že ľudské telo obsahuje 30 000 génov. A vitamín D ovplyvňuje 2000 z nich.

    Najdôležitejšie formy vitamínu D sú:

    • vitamín D2 (ergokalciferol) – netvorí sa v ľudskom organizme a má rastlinný pôvod
    • vitamín D3 (cholekalciferol) – vzniká v koži účinkom UV žiarenia a jeho ďalším zdrojom sú potraviny živočíšneho pôvodu (najmä ryby, rybí olej a vajcia). Na základe laboratórnych výsledkov z krvi tvorí vitamín D3 až vyše 90% z celkového množstva vitamínu D.

    Účinky vitamínu D a jeho vplyv na zdravie

    Azda najznámejší je vplyv ˮdéčkaˮ na rednutie kostí, pretože jeho dostatočný príjem je nevyhnutný pre vstrebateľnosť a využiteľnosť vápnika a fosforu.

    Pomerne známy je už aj vplyv vitamínu D na imunitný systém a v prípade nedostatku , jeho vplyv na zvýšenú chorobnosť v zimných mesiacoch. Náš imunitný systém nemôže pracovať dostatočne pokiaľ nebude biochemicky aktivovaný vitamínom D. Preto ľudia, ktorí ochorejú, sú väčšinou tí, ktorí sú stále pod strechou, pracujú pod strechou a žijú v chronickom nedostatku vitamínu D.

    A opomenúť samozrejme nemôžeme ani jeho zásadný vplyv na psychiku, depresie a celkovú náladu.

    No to nie je ani zďaleka všetko.

    Antony Norman vo svojom článku z augusta 2008 upozorňuje nato, že vitamín D má kľúčovú úlohu pri udržaní zdravia a správneho fungovania 36 orgánov a tkanív ľudského tela, ako je napríklad kostná dreň, žalúdok, tenké aj hrubé črevo, obličky, pľúca, prostata, koža, očná sietnica, maternica.

    Vplyv vitamínu D má teda výrazný presah na celkové zdravie a psychiku človeka.

    Nedostatok vitamínu D? Veď nad našimi hlavami svieti slnko

    Keď sa povie vitamín D, tak sa väčšine z nás vybaví slnko, ako jeho hlavný a neobmedzený zdroj a jeho dostatok ako samozrejmosť. No nie je tomu vždy tak.

    Vedci varujú pred tým, že súčasná situácia vzhľadom na nedostatok vitamínu D je v celosvetovej populácii oveľa horšia než v predchádzajúcih rokoch.

    Za rizikový faktor považujú ˮmodernýˮ spôsob života (obyvateľov od 40 stupňov severnej a južnej šírky - teda aj nás), kedy mnoho ľudí trávi väčšinu času v interiéroch a používa syntetické kozmetické výrobky, ktoré zabraňujú pôsobeniu UV lúčov na kožu. A opomenúť nesmieme ani prípravky na opaľovanie.

    Navyše tieto geografické oblasti nemajú tak výrazný prísun svetla počas celého roka. Čo má za následok nedostatočné ožiarenie kože UV lúčmi, a tým nedostatočnú tvorbu vitamínu D. Zvýšenému riziku sú vystavení najmä starší ľudia, hlavne v zdravotníckych zariadeniach a domovoch dôchodcov.

    V Nemecku a ďalších európskych krajinách, adekvátny prísun vitamínu D chýba 60 - 70% populácie. Nedostatkom D-éčka trpia najmä seniori, ženy po prechode, tehotné a dojčiace ženy, chronickí chorí pacienti a výraznejšie sa prejavuje aj u tmavších ľudí a v skupine diabetikov.

    Zdroje vitamínu D

    Najlepším zdrojom vitamínu D je priame slnečné žiarenie. Odporúča sa stráviť každý deň (aj v zime), vonku minimálne 30 minút s odhalenými časťami tela. V lete samozrejme aj dlhšie, aby si telo vytvorilo nejaké zásoby na nadchádzajúcu zimu.

    Okrem slnka patria medzi významné zdroje vitamínu D aj:

    • treščia pečeň, rybí olej, morské ryby (tuniak, makrela, losos, sardinky)
    • ustrice, krevety a kaviár
    • vaječné žĺtka: žĺtka od sliepok chovaných vo voľnom výbehu obsahujú 4-6 krát viac vitamínu D oproti sliepkam z klietkového veľkochovu
    • mlieko (ovčie, ale aj kravské) a mliečne výrobky (syry...)
    • z rastlinných zdrojov stoja za zmienku ešte lucerna siata a avokádo

    Oporúčané dávkovanie

    V minulosti bolo odporúčané dávkovanie vitamínu D nižšie. Vedci však dospeli k medzinárodnému konsenzu a najnovšie je ODD vitamínu D najmenej 2000 IU, lepšie však 4000 IU, a to za predpokladu, že aspoň časť z neho sa syntetizuje v pokožke pri pobyte na slnku. Dávke 2000 IU zodpovedá asi 50 μg. Za bezpečnú dávku sa považuje ešte 10 000 IU (250 μg) denne.

    Ak dojčiace ženy nemajú k dispozícii okolo 6000 IU denne, tak by mali ideálne dodávať dojčatám 800 IU denne. Deti, ktoré rodičia v dostatočnej miere nevystavujú slnku, by mali denne dostávať 1000 - 2000 IU, v závislosti od hmotnosti.

    Medzi hlavné symptómy nedostatku vitamínu D patria: častá chrípka, svalová slabosť, lupienka, schyzofrenia a depresia, zápaly ďasien, reumatoidná artritída, či vysoký krvný tlak.

    Predávkovanie vitamínom D a jeho príznaky

    Predávkovanie D-éčkom je veľmi zriedkavé (poznáte niekoho takého?) a môže byť sprevádzané nevoľnosťou, zvracaním, stratou chuti do jedla, zvýšenou hladinou vápnika v krvi, či neustálym smädom.

    Treba však dodať, že v prípade správneho užívania sa predávkovanie nedá dosiahnuť užívaním doplnkov výživy s vitamínom D vo voľnom predaji. V prípade predávkovania si organizmus dokáže poradiť tak, že nadbytočné dávky vitamínu D3 do čreva nevstrebá.

    Doplnky výživy s vitamínom D

    V prípade nedostatku odporúčam siahnuť (najmä v zimnom období) po doplnkoch výživy. Na trhu je ich veľké množstvo, no osobne mi najviac sadol rybí olej s vitamínom D, ktorého 1 ml obsahuje 400 I.U. vitamínu D.

    Ako už bolo spomenuté aj vyššie, vitamín D je vitamín rozpustný v tukoch, preto treba dbať na jeho príjem spoločne s tukom, inak nedôjde k jeho dostatočnému využitiu. Okrem toho je rybí olej považovaný za biologicky najhodnotnejší zdroj omega-3 (zložiek EPA a DHA). Naviac, prísun zdravých tukov (najmä omega-3) je na Slovensku často nedostatočný a zabijakom číslo jeden sú u nás srdcovo-cievne ochorenia. Náhoda?

    Vedeli ste, že:

    • S nedostatkom vitamínu D majú častejšie problémy tmavší ľudia a obzvlášť rizikovou skupinou sú ľudia s tmavou pokožkou, ktorí sa presťahujú ďaleko od rovníka?
    • Organizmus si dokáže vitamín D uložiť aj do zásoby?
    • Hladinu vitamínu D si je možné nechať aj vyšetriť? Ak máte pochybnosti, tak si nechajte overiť jeho koncentráciu vo vašej krvi.
    • Rozsiahle výskumy vykonané v The Moore´s Cancer Center na Univerzite v Kalifornii odhadujú, že zvýšením hladiny vitamínu D3 u obyvateľstva by sa predišlo ročne 250 000 prípadom rakoviny hrubého čreva a 350 000 prípadom rakoviny prsníka.

    Majte sa krásne a šírte poznanie do sveta. ;)

    Poznámka: aktualizovaný článok

    Zdroje:

    (10 Komentárov)