Manuál na schudnutie: 10 (ne)zázračných krokov, ako nato!

Všimol som si, že chudnutie je oblasť so snáď najväčšou koncentráciou nezmyslov a šarlatánov ponukajúcich zázračné a okamžité riešenia.

A keďže som sa nato už nevydržal ďalej len tak nečinne prizerať, tak som spísal krátky manuál, ako účinne schudnúť. No musím vás sklamať. Žiadne zázračné skratky v ňom nenájdete.

10 krokov na ceste k vysnívanému schudnutiu

1. Prijmite plnú zodpovednosť za svoj aktuálny stav. Ste tvorca a nie obeť.

A nie, za váš obraz v zrkadle nemôže štítna žľaza. A nie, za vaše nadbytočné kilá nie je zodpovedný ani váš partner, ktorý tak rád vypeká. A nie, nie je to ani vaša stará mama, ktorá vás prepadá deň, čo deň s plnými hrncami samých ˮzdravýchˮ dobrôtok a ktorej láska ide cez žalúdok. A nie, nemôže zato ani váš šéf, ktorý má namiesto mozgu v hlave piliny.

2. Zabudnite na skratky. Pri chudnutí zázraky neexistujú. Dajte im au revoir!

Bežne mi chodia správy typu: ˮMám xyz rokov a potrebujem schudnúť 20 kíl. Aký liek (v lepšom prípade výživový doplnok) by mi pomohol?ˮ Žiaden! Nato dotyčnej osobe napíšem hotové litánie. A odpoveď? Žiadna. Chcelo by to totiž zázračnú tabletku a nie reálne postupy a riešenia.

3. Investujte do poznania váš čas, energiu a ak uznáte za vhodné, aj peniaze.

Správne informácie môžu mať pre vás cenu zlata. A to často nemusia stáť ani cent a nemusia byť písané ani v cudzom jazyku. Čoho dôkazom je aj tento pomerne nový blog.

Tip na množstvo hodnotných článkov: články Vlada Zlatoša

Múdry človek sa učí z vlastných chýb - ostatní skúšajú nové a nové diéty.

4. Zmierte sa s prešľapmi a omylmi.

Sme predsa jedinečné ľudské bytosti a nik z nás si nie je úplne rovnaký. Preto neplatia univerzálne princípy šité na mieru každého z nás. Veď dá predsa logiku, že vysoký 25 ročný Janko s atletickou postavou, s hmotnosťou 90 kíl a s aktívnym životným štýlom si vyžaduje iný spôsob stravovania ako 50 ročná účtovníčka Marienka, ktorej jedinou pohybovou aktivitou sú prechádzky so psom v pomalom tempe a nedajbože do kopca.

5. Stanovte si reálne ciele. Radšej menšie ako väčšie.

A nie, nemám na mysli ciele typu: ˮDo leta chcem mať bruško ako Nicole Kidmann, či boky ako Zdenka Studenková.ˮ Stanovte si merateľné ciele. Pokiaľ ide o pohľad do zrkadla, tak nám chýba objektivita a súdnosť.

6. Nechcite všetko hneď naraz.

Pribrali ste za 1 mesiac, či skôr za 10 rokov? Budovali ste svoje zlozvyky 1 mesiac alebo niekoľko desaťročí? Je pre telo zdravý, šok spôsobený náhlou zmenou stravovacích návykov? Je takáto zmena aj dlhodobo udržateľná? Meňte svoje návyky postupne. Len pomalé a permanentné budovanie návykov je totiž aj dlhodobo udržateľné. Jeden novo vybudovaný návyk mesačne je fajn.

Výhody pomalej, postupnej, ale trvalej zmeny životosprávy:

  • netrýznenie sa
  • postupné vyplavovanie toxínov nahromadených v tukových zásobách
  • predídenie jojo efektu

7. Hýbte sa!

Neboli sme predsa stvorení ako kancelárske krysy, ale ako stvorenia vyjadrujúce radosť zo života pohybom. Nájdite si svoju obľúbenú pohybovú aktivitu a hýbte sa s úsmevom na tvári. A mám pre vás aj jednu skratku, ktorou je intervalový tréning.

8. Nejedzte menej - jedzte správne. Nejedzte menej nezdravého - jedzte viac zdravého.

Hladovať a obmedzovať sa nedokážete dlhodobo. Vôľa je len sval, ktorý sa skôr, či neskôr unaví. Je to téma samo osebe. Viac o vhodnej strave pri chudnutí a budovaní návykov v iných článkoch.

9. Nájdite si ľudí s rovnakými cieľmi a motivujte sa.

Vrana k vrane sadá a v (správnom) kŕdli sa ľahšie chudnutie zvláda. :-)

10. Prepánajána, sme len ľudia. Zhrešíme, prejeme a opijeme sa na oslave, mávame slabšie chvíľky.

No a čo? Veď aj o tom je život. Záleží len na tom, čo v našich životoch prevažuje.

ˮLesná cesta sa rozdvojovala. Vybral som si tú menej prešľapanú a to všetko zmenilo.ˮ

Robert Frost

Bonusový bod

11. No nie prvý a jediný.

Kľudne si dopomôžte aj výživovými doplnkami. Veď prečo nie? Veď prečo si trocha nenakopnúť metabolizmus alebo neznížiť chuť do jedla?

No nezabudnite. Či už sa na túto cestu vydáte alebo nie, tak rok, dva a či päť prejdú tak, či onak. No je len a len na vás, v akom tele a kondícií ich prežijete. Vy ste tvorcami svojho života a len a len vy máte zaň plnú zodpovednosť.

P.S. 1: Tento článok mal byť ˮlenˮ akýsi náhľad do problematiky chudnutia. Strave a rôznym iným úskaliam sa budeme postupne venovať v iných článkoch. Preto majte oči na stopkách. :-)

P. S. 2: Nech je mi odpustený aj tak trocha odviazaný štýl prejavu. Emočne som sa nechal uniesť.

Potešia ma aj vaše komentáre a akékoľvek postrehy.

Majte sa krásne a šírte poznanie do sveta! :)

Napíšte svoj komentár
Verejná anketa

Nádorové tkanivo je vždy kyslejšie než ostatné tkanivo. Je to:

Posledné Články