Vitamín E, sex a starnutie

Vitamín E je veľmi účinným antioxidantom, čím spomaľuje starnutie. Zvyšuje chuť na sex a plodnosť a objavený bol v roku 1922 ako faktor plodnosti samíc potkanov.

Zaujímavosti o vitamíne E

- spolu s vitamínom C je najviac preštudovaným vitamínom - jedným z prvých poznaných účinkov vitamínu E je podpora činnosti pohlavných orgánov - objavený bol v roku 1922 ako faktor plodnosti samíc potkanov - tokoferol v doslovnom preklade znamená ˮto čo prináša plodnosť, čo podporuje zrodenieˮ - ak prijímate vitamín E v strave, vašou stolicou a močom sa vylúči z neho až 60-70% - vitamín E nie je vhodné užívať pár dní pred chirurgickými zákrokmi - v každom kubickom milimetri krvi je obsiahnutých až 5 miliónov červených krviniek. Bez ochrany vitamínu E však červené krvinky stratia za jeden deň až polovicu svojej výkonnosti. Znamená to, že za každú hodinu sa krvný obraz mení v závislosti na tom, koľko vitamínu E a ďalších látok sa do organizmu dostáva. Takže pokiaľ sa po prebdenej noci, ktorú ste strávili pitím alkoholu v miestnosti plnej cigaretového dymu, cítite vyčerpaní, príčinou môže byť práve veľké množstvo poškodených červených krviniek.

Niečo z biochémie

Vitamín E tvorí skupina látok nazývaných ako tokoferoly, ktorých sa v prírode nachádza 8 foriem. Najúčinnejší a najaktívnejší z nich je alfa-, beta-, a gama-tokoferol. Väčšina doterajších štúdií bola zameraná na účinnosť alfa-tokoferolu, ale ukazuje sa, že v prevencii rakoviny (napr. prostaty) je účinnejšia forma gama-tokoferolu, nachádzajúca sa najmä v orechoch, semenách a klíčkoch. Pre ľudský život je vitamín E nevyhnutný, pretože napomáha celkovej vitalizácií organizmu.

Užívanie a odporúčaná denná dávka vitamínu E

Deti - do 6 mesiacov: 4 m.j. = 6 mg - 6.-12.mesiac: 6 m.j. = 9 mg - 1.-3-rok: 9 m.j. = 13,5 mg - 4.-10. rok: 10 m.j. = 15 mg

Dospelí - ženy: 12 m.j. = 18 mg - muži: 15 m.j. = 22,5 mg

1 medzinárodná jednotka - m.j. (alebo niekedy „IU“) sa rovná 1,5 mg vitamínu E (alfa-tokoferolu)

*** Odporúčané denné dávky sú prevzaté od MUDr. Igora Bukovského, PhD.       Doporučená denná dávka podľa EÚ činí iba 12 mg.

Najviac ohrozenou skupinou, ktorá má vysokú potrebu vitamínu E sú muži v produktívnom veku, ženy po prechode a obézni ľudia a jeho potreba sa zvyšuje taktiež aj pri strese, u žien v období klimaktéria a pri užívaní hormonálnych prípravkov.

Ďalej nezabudnite na fakt, že:

- vitamín E je rozpustný iba v tukoch a preto ho užívajte ihneď po jedle, ktoré obsahovalo tuk alebo priamo s tukom - vysoké dávky železa, medi a horčíka znižujú jeho využitie - podľa niektorých kardiológov tento vitamín udržiava krvný tlak na stredných nižších hodnotách. Preto, ak sa vo vašej rodine vyskytuje genetická záťaž srdcovou chorobou, mali by ste dbať na jeho pravidelný prísun - ak užívate lieky proti zrážanlivosti krvi, tak sa o užívaní vitamínu E radšej poraďte s lekárom

Zdroje vitamínu E

Nachádza sa predovšetkým v potravinách rastlinného pôvodu: - v rastlinných olejoch, - orechoch vrátane lieskových, mandliach..., - fazuliach a cereáliách, - zelenine, kapuste, špenáte a v pšeničných klíčkoch.

Doplnky výživy s vitamínom E

Vitamín E, chuť na sex a plodnosť

Oficiálne sa nechuť na sex označuje ako syndróm zníženého libida. Môže mať mnoho príčin počnúc infekciou a končiac stresom, dôležité je však vedieť, že jednou z príčin môže byť aj nedostatok vitamínu E. Vitamín E má totiž schopnosť znižovať zrážanlivosť krvi, čím zlepšuje cirkuláciu krvného obehu v našom tele. A vy už zrejme dobre tušíte, aký to môže mať dopad v sexuálnej oblasti. Kvalitnejším prekrvením pohlavných orgánov! A pozor, to ešte nie je všetko! Vitamín E sa tiež významne podieľa na tvorbe takzvaných prostaglandínov, t.j. látok, ktoré u žien vyvolávajú v maternici sťahy počas sexuálneho styku.

Okrem posilnenia činnosti pohlavných orgánov a zlepšovania sexuálnej výkonnosti u mužov, pravidelný prísun vitamínu E priaznivo pôsobí i na počet spermií a na ich pohyblivosť a dostatočné množstvo vitamínu E znižuje riziko predčasných potratov a ťažkých pôrodov. A asi vás neprekvapí, že zvyšuje aj celkovo vitalitu a sexepíl.

Vitamín E a starnutie

Vitamín E pôsobí ako silný antioxidant, ktorý chráni bunkové steny pred náporom voľných radikálov (voľné radikály - nebezpečné látky, ktoré poškodzujú jednotlivé bunky i celý imunitný systém) a tým dokáže podľa mnohých vedcov odstrániť hlavnú príčinu starnutia. A tak vám môže ubrať aj niekoľko rokov života a ponechať vás aspoň o čosi dlhšie mladými.

Vitamín E je však nápomocný aj pri poruchách pamäti spôsobených starnutím. Ďalším príznakom staroby je aj nedostatok energie a únava. A aj v tomto smere zohráva vitamín E dôležitú úlohu, pretože napomáha regenerácií buniek. A čo povedať na záver? Kto si chce udržať energiu a vitalitu aj po päťdesiatke, nájde vo vitamíne E skvelého spojenca.

Signály upozorňujúce na nedostatok vitamínu E

- zhoršenie zraku - spoločne s vitamínom A patrí k najaktívnejším činiteľom, ktoré chránia naše oči a to najmä sietnicu a šošovku - nedostatočne pružná pokožka - únava a nízka výkonnosť - zápalové procesy v celom tráviacom trakte - neplodnosť - srdcové choroby - starecké škvrny - podráždenosť a znížená schopnosť koncentrácie - pomalé hojenie rán

Prejavy prebytku vitamínu E

Sú veľmi výnimočné, no v extrémnych dávkach môže byť môže byť vitamín E toxický (najmä v syntetickej podobe) a jeho účinok kontraproduktívny. Jeho prípadné prejavy sú: - bolesti hlavy - hnačka - zvracanie - plynatosť - poruchy srdcového rytmu

Vedeli ste, že:

- telo si dokáže uložiť vitamín E v pečeni na dobu dlhú 3-5 rokov a že odborníci tento jav nazývajú ako rezervnú kapacitu? - vstrebávanie a antioxidačný účinok vitamínu E podporuje vitamín C a selén? - doplnky obsahujúce železo alebo lieky proti chudokrvnosti by ste mali užívať minimálne 8 hodín pred užitím doplnku s vitamínom E alebo po ňom? - alkoholizmus a užívanie liekov zaťažujúcich pečeň vyčerpáva zásoby vitamínu E v pečeni? - vitamín E narúša teplota (horúčava a dokonca aj mráz), kyslík a priemyselné metódy spracovania potravín? - v zmrazených alebo v konzervovaných potravinách môže zostať dokonca aj iba 5% vitamínu E a že jeho účinnosť sa znižuje aj pri dlhšom uskladňovaní potravín?

Majte sa krásne a šírte poznanie do sveta! ;)

Napíšte svoj komentár
Verejná anketa

Čo nám najviac škodí?

Posledné Články

  • 7 účinkov koreňa rastliny Maca

    Maca - známa aj ako "brazílsky ženšen" je pre mnohých potravinou 21. storočia.

    Čítať ďalej

  • Serapeptáza - Prírodný superenzým na zápaly a bolesti

    Serapeptáza je enzým produkovaný priateľskou baktériou z rodu Serratia, ktorá žije vo vnútornostiach Priadky morušovej.

    Čítať ďalej

  • Zbavte sa plesni a kvasiniek s oregánovým olejom

    Máte problémy s plesňami a kvasinkami? Hľadáte prírodnú alternatívu konvenčnej liečby antibiotikami?

    Čítať ďalej

  • Vitamín D a jeho šokujúci nedostatok

    Vitamín D zohráva v ľudskom tele významnú funkciu, ktorá presahuje úlohu vitamínu.

    Vo väčšine buniek ľudského tela sa totiž nachádzajú receptory, ktoré slúžia na príjem signálu od vitamínu D. Inými slovami, vitamín D účinkuje tak trocha ako kľúč v zapaľovaní auta - auto nepôjde, pokiaľ neotočíte kľúčom a nenaštartujete motor.

    A aj preto je jeho nedostatok pre náš organizmus priam ničivý. Okrem starých známych problémov s imunitou, s depresiami, či osteoporózou, súvisí jeho nedostatočný prísun aj s výskytom mnohých závažných ochorení, akými sú rakovina, cukrovka, infarkty myokardu a iné.

    Kam nechodí slnko, tam chodí lekár.

    No poďme pekne poporiadku.

    Trocha nevyhnutnej teórie o vitamíne D

    Vitamín D patrí medzi vitamíny rozpustné v tukoch. No ako sme už spomenuli hneď v úvode, nie je len vitamínom v pravom slova zmysle. V súčasnosti sa považuje už aj za regulačný steroidný hormón.

    Vo väčšine buniek ľudského tela sa totiž nachádzajú receptory, ktoré slúžia na príjem signálu od vitamínu D. Najnovší výskum v oblasti molekulárnej biológie objavil, že ľudské telo obsahuje 30 000 génov. A vitamín D ovplyvňuje 2000 z nich.

    Najdôležitejšie formy vitamínu D sú:

    • vitamín D2 (ergokalciferol) – netvorí sa v ľudskom organizme a má rastlinný pôvod
    • vitamín D3 (cholekalciferol) – vzniká v koži účinkom UV žiarenia a jeho ďalším zdrojom sú potraviny živočíšneho pôvodu (najmä ryby, rybí olej a vajcia). Na základe laboratórnych výsledkov z krvi tvorí vitamín D3 až vyše 90% z celkového množstva vitamínu D.

    Účinky vitamínu D a jeho vplyv na zdravie

    Azda najznámejší je vplyv ˮdéčkaˮ na rednutie kostí, pretože jeho dostatočný príjem je nevyhnutný pre vstrebateľnosť a využiteľnosť vápnika a fosforu.

    Pomerne známy je už aj vplyv vitamínu D na imunitný systém a v prípade nedostatku , jeho vplyv na zvýšenú chorobnosť v zimných mesiacoch. Náš imunitný systém nemôže pracovať dostatočne pokiaľ nebude biochemicky aktivovaný vitamínom D. Preto ľudia, ktorí ochorejú, sú väčšinou tí, ktorí sú stále pod strechou, pracujú pod strechou a žijú v chronickom nedostatku vitamínu D.

    A opomenúť samozrejme nemôžeme ani jeho zásadný vplyv na psychiku, depresie a celkovú náladu.

    No to nie je ani zďaleka všetko.

    Antony Norman vo svojom článku z augusta 2008 upozorňuje nato, že vitamín D má kľúčovú úlohu pri udržaní zdravia a správneho fungovania 36 orgánov a tkanív ľudského tela, ako je napríklad kostná dreň, žalúdok, tenké aj hrubé črevo, obličky, pľúca, prostata, koža, očná sietnica, maternica.

    Vplyv vitamínu D má teda výrazný presah na celkové zdravie a psychiku človeka.

    Nedostatok vitamínu D? Veď nad našimi hlavami svieti slnko

    Keď sa povie vitamín D, tak sa väčšine z nás vybaví slnko, ako jeho hlavný a neobmedzený zdroj a jeho dostatok ako samozrejmosť. No nie je tomu vždy tak.

    Vedci varujú pred tým, že súčasná situácia vzhľadom na nedostatok vitamínu D je v celosvetovej populácii oveľa horšia než v predchádzajúcih rokoch.

    Za rizikový faktor považujú ˮmodernýˮ spôsob života (obyvateľov od 40 stupňov severnej a južnej šírky - teda aj nás), kedy mnoho ľudí trávi väčšinu času v interiéroch a používa syntetické kozmetické výrobky, ktoré zabraňujú pôsobeniu UV lúčov na kožu. A opomenúť nesmieme ani prípravky na opaľovanie.

    Navyše tieto geografické oblasti nemajú tak výrazný prísun svetla počas celého roka. Čo má za následok nedostatočné ožiarenie kože UV lúčmi, a tým nedostatočnú tvorbu vitamínu D. Zvýšenému riziku sú vystavení najmä starší ľudia, hlavne v zdravotníckych zariadeniach a domovoch dôchodcov.

    V Nemecku a ďalších európskych krajinách, adekvátny prísun vitamínu D chýba 60 - 70% populácie. Nedostatkom D-éčka trpia najmä seniori, ženy po prechode, tehotné a dojčiace ženy, chronickí chorí pacienti a výraznejšie sa prejavuje aj u tmavších ľudí a v skupine diabetikov.

    Zdroje vitamínu D

    Najlepším zdrojom vitamínu D je priame slnečné žiarenie. Odporúča sa stráviť každý deň (aj v zime), vonku minimálne 30 minút s odhalenými časťami tela. V lete samozrejme aj dlhšie, aby si telo vytvorilo nejaké zásoby na nadchádzajúcu zimu.

    Okrem slnka patria medzi významné zdroje vitamínu D aj:

    • treščia pečeň, rybí olej, morské ryby (tuniak, makrela, losos, sardinky)
    • ustrice, krevety a kaviár
    • vaječné žĺtka: žĺtka od sliepok chovaných vo voľnom výbehu obsahujú 4-6 krát viac vitamínu D oproti sliepkam z klietkového veľkochovu
    • mlieko (ovčie, ale aj kravské) a mliečne výrobky (syry...)
    • z rastlinných zdrojov stoja za zmienku ešte lucerna siata a avokádo

    Oporúčané dávkovanie

    V minulosti bolo odporúčané dávkovanie vitamínu D nižšie. Vedci však dospeli k medzinárodnému konsenzu a najnovšie je ODD vitamínu D najmenej 2000 IU, lepšie však 4000 IU, a to za predpokladu, že aspoň časť z neho sa syntetizuje v pokožke pri pobyte na slnku. Dávke 2000 IU zodpovedá asi 50 μg. Za bezpečnú dávku sa považuje ešte 10 000 IU (250 μg) denne.

    Ak dojčiace ženy nemajú k dispozícii okolo 6000 IU denne, tak by mali ideálne dodávať dojčatám 800 IU denne. Deti, ktoré rodičia v dostatočnej miere nevystavujú slnku, by mali denne dostávať 1000 - 2000 IU, v závislosti od hmotnosti.

    Medzi hlavné symptómy nedostatku vitamínu D patria: častá chrípka, svalová slabosť, lupienka, schyzofrenia a depresia, zápaly ďasien, reumatoidná artritída, či vysoký krvný tlak.

    Predávkovanie vitamínom D a jeho príznaky

    Predávkovanie D-éčkom je veľmi zriedkavé (poznáte niekoho takého?) a môže byť sprevádzané nevoľnosťou, zvracaním, stratou chuti do jedla, zvýšenou hladinou vápnika v krvi, či neustálym smädom.

    Treba však dodať, že v prípade správneho užívania sa predávkovanie nedá dosiahnuť užívaním doplnkov výživy s vitamínom D vo voľnom predaji. V prípade predávkovania si organizmus dokáže poradiť tak, že nadbytočné dávky vitamínu D3 do čreva nevstrebá.

    Doplnky výživy s vitamínom D

    V prípade nedostatku odporúčam siahnuť (najmä v zimnom období) po doplnkoch výživy. Na trhu je ich veľké množstvo, no osobne mi najviac sadol rybí olej s vitamínom D, ktorého 1 ml obsahuje 400 I.U. vitamínu D.

    Ako už bolo spomenuté aj vyššie, vitamín D je vitamín rozpustný v tukoch, preto treba dbať na jeho príjem spoločne s tukom, inak nedôjde k jeho dostatočnému využitiu. Okrem toho je rybí olej považovaný za biologicky najhodnotnejší zdroj omega-3 (zložiek EPA a DHA). Naviac, prísun zdravých tukov (najmä omega-3) je na Slovensku často nedostatočný a zabijakom číslo jeden sú u nás srdcovo-cievne ochorenia. Náhoda?

    Vedeli ste, že:

    • S nedostatkom vitamínu D majú častejšie problémy tmavší ľudia a obzvlášť rizikovou skupinou sú ľudia s tmavou pokožkou, ktorí sa presťahujú ďaleko od rovníka?
    • Organizmus si dokáže vitamín D uložiť aj do zásoby?
    • Hladinu vitamínu D si je možné nechať aj vyšetriť? Ak máte pochybnosti, tak si nechajte overiť jeho koncentráciu vo vašej krvi.
    • Rozsiahle výskumy vykonané v The Moore´s Cancer Center na Univerzite v Kalifornii odhadujú, že zvýšením hladiny vitamínu D3 u obyvateľstva by sa predišlo ročne 250 000 prípadom rakoviny hrubého čreva a 350 000 prípadom rakoviny prsníka.

    Majte sa krásne a šírte poznanie do sveta. ;)

    Poznámka: aktualizovaný článok

    Zdroje:

    (10 Komentárov)