ˮZabijak cukruˮ Gurmar alebo ako zatočiť s diabetom a chuťou na sladké

Gurmar je jednou z najúčinnejších ajurvédskych bylín na diabetes, ktorá si právom vyslúžila prívlastok "zabijak cukru“.

Ako už napovedá samotná prezývka gurmaru, jeho využitie je predovšetkým pri liečbe diabetu, no nestratí sa ani pri metabolickom syndróme a pre mnohých z vás bude zaujímavá jeho schopnosť potláčať chuť do jedla (a to najmä chuť na sladké), čo vrelo odporúčam otestovať. Za zmienku stojí aj využitie gurmaru pri malárii a ako protilátky po uhryznutí hadom.

Gurmar je často označovaný aj ako Gymnema, Gymnema sylvestre, Gymnema sylvestris, Gurmarbooti, Periploca of the woods, Meshasringi, či záračná rastlina, ale aj mnohými inými názvami, ktoré avšak nie sú až tak podstatné. Podstatná je funkčnosť a obrovský potenciál tejto byliny.

Gurmar a diabetes

Gurmar je prírodný liečebný prostriedok na liečbu diabetu využívaný tradičnou indickou medicínou po tisícky rokov. Stimuluje tvorbu inzulínu, regeneruje beta-bunky pankreasu a zároveň zvyšuje aktivitu enzýmov zučastňujúcich sa na metabolizme glukózy a zabraňuje vzniku inzulínovej rezistencie.

Na rozdiel od bežných liekov, antidiabetík, má Gurmar schopnosť nielen znižovať hladiny cukru, ale dokáže aj znovuobnoviť funkciu pankreasu a tým úplne vyliečiť z cukrovky, čo dokazujú aj výskumy vedcov z Inštitútu postgraduálnych základných lekárskych vied z indického Madrasu, či štúdia Kráľovskej akadémie v Londýne z roku 2012.

Na liečebné účely sa využívajú listy gurmaru (gymnemy), ktorých hypoglykemické účinky boli prvýkrát zdokumentované koncom 20. rokov minulého storočia. Vďačia za ne kyseline gymnemovej, ktorá sa nachádza v rastline v rozmedzí medzi 3,9 až 4,6%. V menšom množstve obsahuje gurmar tiež flavóny, antrachinóny, fytín, kvercitol, lupeol a stigmasterol. Tieto látky blokujú vstrebávanie cukru v črevách a stimulujú uvoľňovanie inzulínu z pankreasu.

Výhodou Gurmaru je jeho mierny, prirodzený hypoglykemický účinok, odlišný od súčasných syntetických liekov, derivátov sulfonylmočoviny, ktoré sa vyznačujú rapídnym nástupom účinku.

Gurmar, diabetes 2. typu a štúdia dokladujúca účinky gurmaru

Dokument s názvom "Antidiabetický účinok extraktu z listov Gymnema Sylvestre na pacientov s diabetes mellitus nezávislých na inzulíne" zdokumentoval 22 pacientov s diabetom typu 2, ktorí všetci užívali perorálne (ústami) diabetické lieky. Po dobu 18-20 mesiacov bolo pacientom podávaných 400 mg Gymnemy každý deň. Po skončení štúdie 16 pacientov znížilo dávky svojich pôvodných liekov a 5 z nich ich prestalo užívať.

gymnema sylvestre 90 tablietBuďte trpezliví a nechajte mu čas

Nástup účinku gurmaru je pri diabete, na rozdiel od iných rastlinných liekov pomalý, pričom prvé badateľné zlepšenie nastáva obvykle po 3 až 4 týždňoch užívania a pre rozvinutie liečebného účinku sa odporúča sa užívať minimálne počas 6 mesiacov. Pri nastupujúcej forme cukrovky u dospelých zaznamenali maximálne liečebné úspechy obvykle po dlhodobom podávaní v období 18 až 20 mesiacov.

Otestujte gurmarom svoju chuť na sladké

Ďalšou účinnou látkou gurmaru je peptid gurmarín, u ktorého bola preukázaná tzv. selektívna blokáda chuti na sladké. Užívanie gurmaru vedie teda k redukcii chuti na sladké a kalorické jedlo a teda v konečnom dôsledku aj k chudnutiu. Inými slovami, kyselina gymnemová napodobuje glukózu, viaže sa na chuťové bunky špecifické pre sladkú chuť, brání aktivácií chuťových pohárikov cukrom v jedle a tak znižuje chuť na cukor.

Otestujte sa: v prípade nutkavej chuti na sladké užite dávku gurmaru (skvelou voľbou je gurmar čaj) a sledujte, čo sa s vašou chuťou na sladké bude diať. Chuť na sladké po dobu 2-3 hodín ustúpi alebo sa minimálne rapídne zredukuje. Skúsiť môžete aj prevedenie testu, kedy zjete niečo sladké, následne užijete dávku gurmaru a opätovne ochutnáte potravinu sladkej chuti. Ďalšou veľmi praktickou možnosťou je užitie gurmaru napr. pred oslavou.

Tieto závery boli dokázané a citované aj v tzv. Physiology & Behavior štúdií, v ktorej vedci testovali vplyv gymnemy na osoby priemernej hmotnosti, ktoré konzumovali gurmar nalačno. Zistili, že tí, ktorí užili gymnemu jednu hodinu pred tým než im ponúkli jedlo, zjedli menej než účastníci, ktorí neužili gymnemu vôbec.

Názov gurmaru v jazyku Hindi “zabijak cukru“ nie je teda v žiadnom prípade len úletom Indov.

Súhrnný zoznam účinkov Gurmaru:

Gurmar čaj 150g- využíva sa na liečbu diabetu (typu 1 a 2) - je účinný pri hyperglykémii - stimuluje činnosť pankreasu - znižuje inzulínovú rezistenciu - redukuje chuť na sladké - podporuje metabolizmus - je veľmi nápomocný pri obezite - pomáha bojovať s anémiou (chudokrvnosťou) - znižuje hladiny cholesterolu a triglyceridov - podporuje ochranu cievnej steny pred oxidatívnym poškodením - bojuje proti zubným kazom - má laxatívne (preháňavé) a močopudné účinky - pomáha pri tzv. amenoree - čo je chorobný stav, pri ktorom dochádza k vynechaniu menštruácie (minimálne dvoch cyklov) u žien v období pohlavnej zrelosti, ktorého príčinou nie je gravidita - napomáha pri hepatitíde - zápal pečene spôsobujúci poškodenie a deštrukciu pečeňových buniek. - a uplatnenie si našiel aj pri zväčšení sleziny a celkovej slabosti organizmu

Chcem užívať gurmar

Vlastnosti a formy užívania gurmaru

Gurmar je ľahká, suchá bylina, ktorá má horkú a zvieravú chuť s chladiacim účinkom v tele. Jeho vplyv na trávenie je výrazný a funguje ekeftívne na tráviace, obehové a močové ústrojenstvo. Na liečebné účely sa využívajú listy gurmaru a je dostupný vo forme kapsúl, čaju, prášku, vo forme extraktov, ale aj čerstvých bylín. Často ho môžete nájsť aj pod názvom gymnema sylvestre.

Upozornenie

Dôležité je avšak si byť vedomý aj kontraindikácie Gurmaru. Funguje ako hypoglykemická bylina a pacienti, ktorí užívajú diabetické lieky by mali upovedomiť svojho lekára. Pacienti so srdcovými ochoreniami by mali byť tiež pre istotu opatrný a poradiť sa o prípadnom užívaní so svojim lekárom. Spomenúť treba aj komplexnú stratégiu zahrňujúcu zdravú, vyváženú stravu a pravidelné cvičenie.

P.S. Majte sa krásne, nezabudnite sa podeliť dole v komentároch o svoje skúsenosti a postrehy a hlavne šírte poznanie do sveta! Nikdy neviete, komu tým môžete pozitívne ovplyvniť život. ;-)

Zdroje: http://www.globalhealingcenter.com/natural-health/weight-loss-benefits-of-gymnema/ http://www.nutraceutica.sk/sk/nutraceutika-vo-vyzive/gurmar/ https://healthyayurveda.com/gurmar-the-sugar-destroyer/ https://naturalremediescure.wordpress.com/2012/10/02/goodbye-sugar-ways-to-curb-your-sweet-tooth/ http://www.drwhitaker.com/the-benefits-of-gymnema-sylvestre-extract/ http://www.celostnimedicina.cz/gymnema-sylvestris.htm https://www.youtube.com/watch?v=v0lBLyECEmI http://www.wikiskripta.eu/index.php/Amenorrhoea

3 komenty k “ˮZabijak cukruˮ Gurmar alebo ako zatočiť s diabetom a chuťou na sladké”

Napíšte svoj komentár
Verejná anketa

Nádorové tkanivo je vždy kyslejšie než ostatné tkanivo. Je to:

Posledné Články

  • 7 účinkov koreňa rastliny Maca

    Maca - známa aj ako "brazílsky ženšen" je pre mnohých potravinou 21. storočia.

    Čítať ďalej

  • Serapeptáza - Prírodný superenzým na zápaly a bolesti

    Serapeptáza je enzým produkovaný priateľskou baktériou z rodu Serratia, ktorá žije vo vnútornostiach Priadky morušovej.

    Čítať ďalej

  • Zbavte sa plesni a kvasiniek s oregánovým olejom

    Máte problémy s plesňami a kvasinkami? Hľadáte prírodnú alternatívu konvenčnej liečby antibiotikami?

    Čítať ďalej

  • Vitamín D a jeho šokujúci nedostatok

    Vitamín D zohráva v ľudskom tele významnú funkciu, ktorá presahuje úlohu vitamínu.

    Vo väčšine buniek ľudského tela sa totiž nachádzajú receptory, ktoré slúžia na príjem signálu od vitamínu D. Inými slovami, vitamín D účinkuje tak trocha ako kľúč v zapaľovaní auta - auto nepôjde, pokiaľ neotočíte kľúčom a nenaštartujete motor.

    A aj preto je jeho nedostatok pre náš organizmus priam ničivý. Okrem starých známych problémov s imunitou, s depresiami, či osteoporózou, súvisí jeho nedostatočný prísun aj s výskytom mnohých závažných ochorení, akými sú rakovina, cukrovka, infarkty myokardu a iné.

    Kam nechodí slnko, tam chodí lekár.

    No poďme pekne poporiadku.

    Trocha nevyhnutnej teórie o vitamíne D

    Vitamín D patrí medzi vitamíny rozpustné v tukoch. No ako sme už spomenuli hneď v úvode, nie je len vitamínom v pravom slova zmysle. V súčasnosti sa považuje už aj za regulačný steroidný hormón.

    Vo väčšine buniek ľudského tela sa totiž nachádzajú receptory, ktoré slúžia na príjem signálu od vitamínu D. Najnovší výskum v oblasti molekulárnej biológie objavil, že ľudské telo obsahuje 30 000 génov. A vitamín D ovplyvňuje 2000 z nich.

    Najdôležitejšie formy vitamínu D sú:

    • vitamín D2 (ergokalciferol) – netvorí sa v ľudskom organizme a má rastlinný pôvod
    • vitamín D3 (cholekalciferol) – vzniká v koži účinkom UV žiarenia a jeho ďalším zdrojom sú potraviny živočíšneho pôvodu (najmä ryby, rybí olej a vajcia). Na základe laboratórnych výsledkov z krvi tvorí vitamín D3 až vyše 90% z celkového množstva vitamínu D.

    Účinky vitamínu D a jeho vplyv na zdravie

    Azda najznámejší je vplyv ˮdéčkaˮ na rednutie kostí, pretože jeho dostatočný príjem je nevyhnutný pre vstrebateľnosť a využiteľnosť vápnika a fosforu.

    Pomerne známy je už aj vplyv vitamínu D na imunitný systém a v prípade nedostatku , jeho vplyv na zvýšenú chorobnosť v zimných mesiacoch. Náš imunitný systém nemôže pracovať dostatočne pokiaľ nebude biochemicky aktivovaný vitamínom D. Preto ľudia, ktorí ochorejú, sú väčšinou tí, ktorí sú stále pod strechou, pracujú pod strechou a žijú v chronickom nedostatku vitamínu D.

    A opomenúť samozrejme nemôžeme ani jeho zásadný vplyv na psychiku, depresie a celkovú náladu.

    No to nie je ani zďaleka všetko.

    Antony Norman vo svojom článku z augusta 2008 upozorňuje nato, že vitamín D má kľúčovú úlohu pri udržaní zdravia a správneho fungovania 36 orgánov a tkanív ľudského tela, ako je napríklad kostná dreň, žalúdok, tenké aj hrubé črevo, obličky, pľúca, prostata, koža, očná sietnica, maternica.

    Vplyv vitamínu D má teda výrazný presah na celkové zdravie a psychiku človeka.

    Nedostatok vitamínu D? Veď nad našimi hlavami svieti slnko

    Keď sa povie vitamín D, tak sa väčšine z nás vybaví slnko, ako jeho hlavný a neobmedzený zdroj a jeho dostatok ako samozrejmosť. No nie je tomu vždy tak.

    Vedci varujú pred tým, že súčasná situácia vzhľadom na nedostatok vitamínu D je v celosvetovej populácii oveľa horšia než v predchádzajúcih rokoch.

    Za rizikový faktor považujú ˮmodernýˮ spôsob života (obyvateľov od 40 stupňov severnej a južnej šírky - teda aj nás), kedy mnoho ľudí trávi väčšinu času v interiéroch a používa syntetické kozmetické výrobky, ktoré zabraňujú pôsobeniu UV lúčov na kožu. A opomenúť nesmieme ani prípravky na opaľovanie.

    Navyše tieto geografické oblasti nemajú tak výrazný prísun svetla počas celého roka. Čo má za následok nedostatočné ožiarenie kože UV lúčmi, a tým nedostatočnú tvorbu vitamínu D. Zvýšenému riziku sú vystavení najmä starší ľudia, hlavne v zdravotníckych zariadeniach a domovoch dôchodcov.

    V Nemecku a ďalších európskych krajinách, adekvátny prísun vitamínu D chýba 60 - 70% populácie. Nedostatkom D-éčka trpia najmä seniori, ženy po prechode, tehotné a dojčiace ženy, chronickí chorí pacienti a výraznejšie sa prejavuje aj u tmavších ľudí a v skupine diabetikov.

    Zdroje vitamínu D

    Najlepším zdrojom vitamínu D je priame slnečné žiarenie. Odporúča sa stráviť každý deň (aj v zime), vonku minimálne 30 minút s odhalenými časťami tela. V lete samozrejme aj dlhšie, aby si telo vytvorilo nejaké zásoby na nadchádzajúcu zimu.

    Okrem slnka patria medzi významné zdroje vitamínu D aj:

    • treščia pečeň, rybí olej, morské ryby (tuniak, makrela, losos, sardinky)
    • ustrice, krevety a kaviár
    • vaječné žĺtka: žĺtka od sliepok chovaných vo voľnom výbehu obsahujú 4-6 krát viac vitamínu D oproti sliepkam z klietkového veľkochovu
    • mlieko (ovčie, ale aj kravské) a mliečne výrobky (syry...)
    • z rastlinných zdrojov stoja za zmienku ešte lucerna siata a avokádo

    Oporúčané dávkovanie

    V minulosti bolo odporúčané dávkovanie vitamínu D nižšie. Vedci však dospeli k medzinárodnému konsenzu a najnovšie je ODD vitamínu D najmenej 2000 IU, lepšie však 4000 IU, a to za predpokladu, že aspoň časť z neho sa syntetizuje v pokožke pri pobyte na slnku. Dávke 2000 IU zodpovedá asi 50 μg. Za bezpečnú dávku sa považuje ešte 10 000 IU (250 μg) denne.

    Ak dojčiace ženy nemajú k dispozícii okolo 6000 IU denne, tak by mali ideálne dodávať dojčatám 800 IU denne. Deti, ktoré rodičia v dostatočnej miere nevystavujú slnku, by mali denne dostávať 1000 - 2000 IU, v závislosti od hmotnosti.

    Medzi hlavné symptómy nedostatku vitamínu D patria: častá chrípka, svalová slabosť, lupienka, schyzofrenia a depresia, zápaly ďasien, reumatoidná artritída, či vysoký krvný tlak.

    Predávkovanie vitamínom D a jeho príznaky

    Predávkovanie D-éčkom je veľmi zriedkavé (poznáte niekoho takého?) a môže byť sprevádzané nevoľnosťou, zvracaním, stratou chuti do jedla, zvýšenou hladinou vápnika v krvi, či neustálym smädom.

    Treba však dodať, že v prípade správneho užívania sa predávkovanie nedá dosiahnuť užívaním doplnkov výživy s vitamínom D vo voľnom predaji. V prípade predávkovania si organizmus dokáže poradiť tak, že nadbytočné dávky vitamínu D3 do čreva nevstrebá.

    Doplnky výživy s vitamínom D

    V prípade nedostatku odporúčam siahnuť (najmä v zimnom období) po doplnkoch výživy. Na trhu je ich veľké množstvo, no osobne mi najviac sadol rybí olej s vitamínom D, ktorého 1 ml obsahuje 400 I.U. vitamínu D.

    Ako už bolo spomenuté aj vyššie, vitamín D je vitamín rozpustný v tukoch, preto treba dbať na jeho príjem spoločne s tukom, inak nedôjde k jeho dostatočnému využitiu. Okrem toho je rybí olej považovaný za biologicky najhodnotnejší zdroj omega-3 (zložiek EPA a DHA). Naviac, prísun zdravých tukov (najmä omega-3) je na Slovensku často nedostatočný a zabijakom číslo jeden sú u nás srdcovo-cievne ochorenia. Náhoda?

    Vedeli ste, že:

    • S nedostatkom vitamínu D majú častejšie problémy tmavší ľudia a obzvlášť rizikovou skupinou sú ľudia s tmavou pokožkou, ktorí sa presťahujú ďaleko od rovníka?
    • Organizmus si dokáže vitamín D uložiť aj do zásoby?
    • Hladinu vitamínu D si je možné nechať aj vyšetriť? Ak máte pochybnosti, tak si nechajte overiť jeho koncentráciu vo vašej krvi.
    • Rozsiahle výskumy vykonané v The Moore´s Cancer Center na Univerzite v Kalifornii odhadujú, že zvýšením hladiny vitamínu D3 u obyvateľstva by sa predišlo ročne 250 000 prípadom rakoviny hrubého čreva a 350 000 prípadom rakoviny prsníka.

    Majte sa krásne a šírte poznanie do sveta. ;)

    Poznámka: aktualizovaný článok

    Zdroje:

    (10 Komentárov)