13 ˮzdravýchˮ jedál v prestrojení (1. časť)

Čakárne v nemocniciach praskajú vo švíkoch. Nárast obezity ľudí za posledné desaťročia nemá v histórií ľudstva obdoby a v dôsledku toho dopyt po zdravších alternatívach stravovania začína narastať.

A výsledok?

Producenti potravín húževnato reagujú a prinášajú na trh celú radu ˮzdravýchˮ produktov, ktoré sú bohužiaľ častokrát zdravé len na obale. Naši prarodičia by sa pri pohľade na celú tú plejádu ˮzdravýchˮ priemyselne spracovaných potravín asi začali obracať v hrobe.

Nie je všetko zlato, čo sa blyští

A producenti potravín to určite veľmi dobre vedia. No moderný biznis a marketing zdá sa nemájú zmysel pre morálku a slušnosť a potraviny ako nízkotučné (low fat) jedlá zbavené tuku, margaríny, rastlinné oleje, šalátové dresingy, ovocné džúsy, či rôzne športové nápoje, nezdravé bezlepkové a vegánske varianty jedál, raňajkové cereálie a agavový sirup, smelo prezentujú ako niečo, čo nám má upevniť zdravie, prospieť našim srdiečkam a zabezpečiť toľko vysnívanú postavu.

1. Technologicky spracované nízkotučne jedlá alebo jedlá úplne zbavené tuku

Vojna proti nasýteným (saturovaným) tukom je jednou z najväčších chýb v histórií výživy. Celá tá honba je založená len na chabých dôkazoch, ktoré boli medzičasom už dokonca aj úplne vyvrátené.

Keď to však celé začalo, tak potravinárski producenti naskočili na rozbehnutý vlak tohto novodobého módneho hitu a začali odstraňovať tuk z jedál. Ale nastal jeden veľký problém. Chuť jedál po odstránení tuku bola odporná a tak sa o slovo prihlásili pani inžinieri, ktorí začali kompenzovať hroznú chuť hromadou cukru.

Vedzte, že nasýtené tuky sú neškodné a bezpečné. No nadbytok konzumácie cukru už bezpečný nie je.

Slová ˮnízkotučnýˮ alebo ˮzbavený tukuˮ na obale obvykle znamenajú, že sa jedná o vysoko priemyselne spracované potraviny, ktoré sú plné cukru a škodlivých umelých sladidiel.

2. Väčšina komerčne predávaných šalátových dresingov

Zelenina je veľmi zdravá a vieme, že by sme ju mali jesť ideálne každý deň. Problémom avšak je, že mnohým z nás len tak sama o sebe nechutí a tak siahame po rôznych dresingoch, aby sme pozmenili tú nemastnú-neslanú chuť zeleniny a pridali jej ten ˮlahodnýˮ nádych. A tak s pocitom hrdosti, že sme dnes opäť urobili niečo pre svoje zdravie, konzumujeme svoju porciu šalátu, no neuvedomujeme si, že sme práve dresingmi s vysokým obsahom škodlivých ingrediencií totálne znegovali zdravotné benefity, ktorá nám pôvodná zelenina tak veľkodušne poskytovala.

Väčšina šalátových dresingov je priam nabitých nezdravými ingredienciami, akými sú cukor, transmastné tuky s obsahom škodlivých transmastných kyselín (margaríny, stužené rastlinné tuky…) a nehovoriac o tej širokej palete umelo vytvorených chemických zlúčenín.

TIP: Ak sa dresingov neviete vzdať, tak aspoň začnite pri ich kúpe kontrolovať zoznam použitých prísad alebo ešte lepšie spravíte, ak si ich začnete pripravovať sami doma s použitím zdravých ingrediencií a úplne najlepšie spravíte, ak dresingy nahradíte veľmi zdravým (extra panenským a za studena lisovaným) olivovým olejom.

3. Ovocné džúsy alias tekutý cukor

Veľa ľudí ešte stále verí v to, že ovocné džúsy sú zdravé. Veď predsa pochádzajú z ovocia.... . No keby aspoň to. Pretože tomu nie je ani zďaleka tak a väčšina džúsov, ktoré môžete nájsť v supermarketoch nie je v skutočnosti ovocných džúsov. Niekedy dokonca neobsahujú žiadne ozajstné ovocie, iba chemikálie, ktoré chutia ako ovocie. To, čo potom pijete, je v podstate len ovocím dochutená cukrová voda.

A tým mám na mysli aj pitie tzv. 100 percentných džúsov. Taktiež to nie je žiaden dobrý nápad. Presnejšie povedané, ovocný džús je ako ovocie, až na odstránenie všetkých dobrých veci (od vlákniny až po mikroživiny) a to čo zostáva z pôvodného ovocia je najmä cukor. A len tak mimochodom, ovocné džúsy obsahujú podobné množstvo cukru ako sladené nápoje.

4. ˮZdraváˮ celozrnná pšenica

Je pravdou, že celozrnná pšenica je zdravšia ako biela pozbavená obalu (slupky). No nie je pravdou, že je zdravá. Obrazne povedané, je to podobné, ako keby sme tvrdili, že každý by mal začať fajčiť cigarety s filtrom, pretože sú zdravšie. A dokonca väčšina celozrnných produktov nie je v skutočnosti ani vyrábaných len z čistej celozrnnej pšenice. No ak by aj tomu bolo tak, tak skutočná celozrnná pšenica nie je dvakrát dobrým nápadom, pretože dvíha hladinu cukru v krvi takmer tak rýchlo ako jej biely náprotivok. Inými slovami, celozrnný chlieb má v skutočnosti zhruba rovnako vysoký glykemický index (71) ako chlieb biely (70-80).

Za zmienku stojí ešte fakt, že moderná pšenica je nezdravá v porovnaní s pšenicou, ktorú jedli ešte naši starí rodičia. Od roku 1960 vedci manipulujú s génmi pšenice, aby zvýšili jej úrodnosť a zisk. Novodobá moderná pšenica je tak menej výživná a má niektoré vlastnosti, ktoré robia problémy ľuďom intolerantným na lepok. Existujú taktiež štúdie preukazujúce na fakt, že moderná pšenica môže spôsobiť zápal a zvýšenie cholesterolu, prinajmenšom v porovnaní s jej predchodkyňou. Pšenica síce mohla byť kedysi pomerne zdravou obilninou, no v dnešnej dobe spravíme najlepšie, ak sa tomu, čo väčšina ľudí konzumuje, vyhneme.

No či už týmto výskumom veríte alebo nie a či už platia rovnako pre Slovensko ako pre USA, faktom je, že ľudia, ktorí vysadia alebo aspoň obmedzia konzumáciu pšenice, sa cítia lepšie a zdravšie. Skúste to a váš metabolizmus a vaša postava sa vám poďakujú.

5. Margaríny

Všetko to začalo ˮvojnouˮ proti obyčajnému maslu, ktoré bolo démonizované kvôli vysokému obsahu nasýtených (saturovaných) tukov. A rôzni ˮexpertiˮ začali namiesto neho propagovať margaríny, ktoré nechutia ani len tomu hmyzu. Zvláštne na tom všetkom je to, že srdcovo-cievne choroby sú aj po tejto (alebo kvôli tejto?) propagácií zabijakom číslo 1.

A niet sa ani čomu čudovať. Margarín nie je totiž jedlo. Je to len zhluk chemikálií a rafinovaných tukov, ktoré boli vyrobené tak, aby vyzerali a chutili ako jedlo. Nie je teda ani žiadnym prekvapením, že Framinghamová štúdia srdca poukázala na fakt, že ľudia, ktorí nahradili maslo margarínom majú omnoho väčšiu šancu zomrieť na ochorenia srdca.

No tu netreba ani štúdie. Stačí si položiť tieto 2 otázky: 1. Môže byť zdravé niečo, o čo nejaví záujem ani hmyz? 2. Prečo aj napriek tak veľkej obľube ˮzdravýchˮ margarínov sú srdcovo-cievne choroby zabijakom číslo 1?

Teda, ak chcete zlepšiť svoje zdravie, jedzte skutočné maslo (najideálnejšie od pasúcej sa kravy) a vyhýbajte sa priemyselne vyrábaným margarínom a iným falošným jedlám ako moru.

6. Športové nápoje

Tieto nápoje obsahujú elektrolyty (soli) a cukor, ktoré môžu byť v mnohých prípadoch užitočné pre športovcov. Avšak, väčšina z nás bežných smrteľníkov, nepotrebuje žiadne dodatočné soli a už vonkoncom nie cukor v tekutej podobe. Preto väčšina z nás urobí najlepšie, ak bude v rámci hydratácie piť radšej ˮlenˮ obyčajnú, no zdravú čistú vodu.

V zozname ˮzdravýchˮ jedál budem pokračovať nabudúce v druhom diely tohoto článku.

Majte sa krásne a šírte poznanie do sveta! ;-)

Relevantné zdroje: http://www.health.harvard.edu/newsweek/Glycemic_index_and_glycemic_load_for_100_foods.htm http://authoritynutrition.com/modern-wheat-health-nightmare/ http://authoritynutrition.com/7-reasons-why-butter-is-good-for-you/ http://authoritynutrition.com/butter-vs-margarine/ http://eatlocalgrown.com/article/13450-15-health-foods-that-are-really-junk-foods-in-disguise.html?c=jer http://eatlocalgrown.com/index.php?option=com_content&view=article&id=12322:top-11-health-foods-that-are-not-healthy&catid=35:articles&Itemid=148

Napíšte svoj komentár
Verejná anketa

Nádorové tkanivo je vždy kyslejšie než ostatné tkanivo. Je to:

Posledné Články